Chocknotan: Spårvagnsdepån på Ringön en halv miljard dyrare

Den nya spårvagnsdepån på Ringön kan bli en halv miljard kronor dyrare. Just nu pågår diskussioner på högsta nivå om finansieringen. Med de nya spårvagnarna på ingång är det angeläget att ett beslut kommer snarast, menar trafikkontoret.

  • Publicerad 07:18, 8 nov 2017

– Det är en komplex fråga och kalkylen har ändrats ett par gånger men den senaste budgeten låg på 1,2 miljarder. I dag är beräkningen att hela anläggningen skulle kosta 1,7 miljarder, säger Hugo Lepik, projektledare på trafikkontoret.

För att få plats för stadens växande spårvagnsflotta byggs nu en ny depå på Ringön, på Hisingen. Arbetet med byggprojektet som inleddes tidigare i år har stött på hinder och blir dyrare än förväntat.

Anledningen till att den senaste kalkylen är spräckt är bland annat förändrade markförhållanden. Det är mer lera än beräknat vilket har krävt en annan typ av grundläggning. Det har dragit ut på tiden och bidragit till ökade kostnader, enligt trafikkontoret.

Toppolitiker diskuterar finanserna

Beslutet om hur de överskridande miljonerna ska finansieras ligger nu på ordförandenivå hos både kommun- och regionstyrelsen.

Ann-Sofie Hermansson (S) ordförande i kommunstyrelsen, bekräftar att kalkylen på 1,2 miljarder var bristfällig men vill inte spekulerar i dagsläget om vad slutnotan kommer att bli.

– Den första beräkningen var preliminär. Vi måste räkna igenom det ordentlig. Det blir högre än 1,2 men har inte landat på 1,7. Vi tittar på det nu, säger hon.

Risk för att arbetet blir försenat

Arbetet med spårvagnsdepån är uppdelat i två etapper. Första delen är inledd och innefattar bland annat inkoppling till trafikspår, en cirkulationsplats och uppställningsspår. Den andra etappen omfattar den stora delen med både uppställning och verkstäder.

Det som nu väcker oro är att etapp två inte kan påbörjats innan beslutet om finansieringen är fastställt.

– Utifrån vårt perspektiv som levererar spårvagnsverksamheten till Västtrafik är det jätteviktigt att få igång bygget, inte minst för att vi har nya vagnar på ingång under 2019. Det är en av anledningarna till att vi bygger depån, säger Hugo Lepik.

Högprioriterad fråga

Enligt Ann-Sofie Hermansson är det en högprioriterad fråga och ambitionen är att de kan presentera ett förslag på finansiering inom kort.

– Det är viktigt för regionen och hela Göteborg. Därför vi sitter med fråga nu. Man kan tycka att det borde ha fattats beslut tidigare men nu är vi där vi är och då är ambitionen att sätta ner foten snarast.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG