Cykelpolisen: Verksamheten läggs ner

I 18 år har Thomas Åsenlöf arbetat som cyklande polis i Göteborg. När han går i pension i sommar ersätts hans tjänst inte. Men enligt enhetschefen finns gruppens uppdrag att cykla fortfarande kvar.

  • Publicerad 13:46, 20 mar 2017

Han är välkänd i den göteborgska stadsbilden sedan 1999, den cyklande polisen Thomas Åsenlöf. Till en början var de två. De senaste åren har Thomas Åsenlöf drivit verksamheten själv.

– Det finns en till kille i gruppen som cyklar en gång veckan. De andra är inte intresserade. Man måste hålla igång det dagligen för att det ska vara meningsfullt, säger Thomas Åsenlöf.

Den sista maj i år går Thomas Åsenlöf i pension. Hans tjänst som cyklande polis på heltid blir inte ersatt.

– I och med att de tar bort min tjänst så menar jag att man lägger ner verksamheten. På flera håll i världen satsar man på detta. Men inte i Göteborg, säger Thomas Åsenlöf.

Enligt Anders Börjesson, som är enhetschef för polisen i centrum, läggs verksamheten inte ner.

– Det handlar om en polis som går i pension. Uppdraget att cykla finns fortfarande i gruppen. Exakt hur det kommer se ut vet jag inte än. Det kan bli mer, mindre, eller lika ofta. Ingenting läggs ner, säger han.

Thomas Åsenlöf säger att det inte finns något intresse av att cykla i gruppen.

– Det är klart att man kan peka med hela handen och säga att någon ska cykla. Men om man egentligen inte vill så blir det inte riktigt gjort och är bara onödigt. Den här gruppen består mest av överåriga gubbar, säger han.

Enligt Thomas Åsenlöf kan i princip all yttre polisverksamhet bedrivas från cykel förutom att frakta folk.

– Det är inte bara trafik jag bevakar. Jag tar uppdrag från ledningscentralen och avlastar där också. Det skulle behövas minst sex poliser med mina arbetsuppgifter i Göteborg. Men det vill inte ledningen förstå. De säger att mitt arbete är väldigt bra men de satsar inte, säger Thomas Åsenlöf.

Känns det bittert att gå i pension med detta i åtanke?

– Jag är inte bitter på någon. Men det är synd för verksamheten. På cykel får du en helt annan kontakt med människor än om du åker radiobil. Jag har fyllt upp en ryggsäck med erfarenheter, kontakter och samarbeten med trafikkontoret, lastbilsbranschen, bilbranschen och andra. Den ryggsäcken är det ingen som tar över. Det är synd, säger Thomas Åsenlöf.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.