Står stilla? Cyklingen ökade inte i Göteborg under 2016, enligt en rapport från trafikkontoret. Foto: Elisabeth Alvenby

Cyklingen trampar vatten i Göteborg

2013 fick cyklingen en skjuts i stan när trängselskatten infördes. Men nu verkar boomen ha avtagit, trots högt satta mål ökade cyklingen ingenting under förra året. Ökade gjorde däremot kollektivtrafikresorna och... bilåkandet.

  • Publicerad 06:00, 20 mar 2017

Göteborg siktar högt. Cyklingen i stan ska öka med 8,2 procent per år, med siktet inställt på en tredubbling av antalet cykelresor till 2025.

Men just nu går det trögt, i alla fall om man ska tro en färsk rapport från trafikkontoret om hur vi reste i Göteborg under 2016. Enligt den ökade cyklingen ingenting under förra året.

– Effekten av trängselskatten har ju avtagit och på två år hinner man inte göra några revolutionerande förändringar för att cyklingen ska öka. Vi ser ju att vi måste göra jättemycket för att förbättra, säger Malin Månsson, cykelstrateg på trafikkontoret.

Hur säkra är de här siffrorna?

– Förra året var vi tvungna att flytta flera mätstationer och arbeten har gjort att cykeltrafiken blivit omledd, så felmarginalen var större under förra året. Men gissningsvis har det legat rätt så still, säger hon.

Att det just nu byggs historiskt mycket i Göteborg har väl ingen missat. Något som gör att trafikkontoret är hårt belastat, och många av de budgeterade cykelsatsningarna har inte blivit av eftersom annat fått prioriteras. Malin Månsson hoppas på förändring under 2017.

– Jag hoppas ju att vi ska få fart på ökningen igen när det gäller cykling. Vi kommer att börja bygga fler saker men exakt hur tidsplanen ser ut vet vi inte, säger hon.

Två arbeten som är planerade till 2017 är att förvandla Mariagatan i Majorna till cykelfartsgata, och längs Delsjövägen som ska rustas upp kommer även gång- och cykelbanan att få sig ett lyft.

Bilåkandet ökade

Att Göteborg ska vara en attraktiv cykelstad, slog politikerna i trafiknämnden fast redan 2015 när man klubbade ett särskilt cykelprogram. Ordförande Johan Nyhus (S) konstaterar att mer behöver göras för att man ska göra skäl för det.

– Vi behöver ta i mer. På nästa nämnd kommer rödgröna att lägga ett yrkande om cyklingen, vi vill ju knuffa på investeringarna och ge kontoret ett tydligare uppdrag, säger han.

Förutom cyklingen, går trafikkontorets rapport även igenom andra trafikslag. Där konstateras att resorna med kollektivtrafik ökat med 6,4 procent under förra året. Glädjande, tycker Johan Nyhus.

Att bilåkandet, tvärtemot den beslutade trafikstrategin, ökat i Göteborg (+1,3 procent under 2016) är han däremot inte lika nöjd med.

– Vi ser ju att pendlingstrafiken in till Göteborg ökar och vi jobbar intensivt med pendelparkeringar. När det inte finns blir det att man tar bilen hela vägen in och det är ett väldigt angeläget arbete vi behöver jobba med tillsammans med våra kranskommuner, säger han.

LÄS MER:

Göteborgarna om cykelstaden: Det blir bättre

Cyklisterna: Så blir Göteborg en bättre cykelstad

Cykling stannade av, bilresorna ökade

Göteborgs stad har som långsiktigt mål att öka det hållbara resandet, vilket betyder att man vill se en ökning av resor till fots, cykel eller med kollektivtrafik. Bilresandet vill politikerna minska.

Såhär såg den procentuella förändringen ut i våra resvanor under 2016 enligt trafikkontorets rapport "Trafik- och resandeutveckling 2016".

Cykel och resor till fots: +-0 procent

Kollektivtrafik: +6,4 procent

Bil: +1,3 procent

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.