Fortsatt trögtrampat för cykelstaden

Kämpa cykelstaden. Trots mål om att öka cykeltrafiken i stan står det stilla, med en rejäl dipp under året. Enligt trafikkontoret är orsaken... vädret. Men det finns flera skäl till att Göteborg inte peakar som cykelstad just nu, i alla fall enligt de som själva är ute i alla väder.

  • Publicerad 16:00, 5 okt 2017

Torbjörn Cederberg är långpendlare i cykelsammanhang och trampar från Örgryte till jobbet i Långedrag. Det betyder att han har ungefär en mil kvar när vi stannar honom vid Hagakyrkan, en klassisk Göteborgsmorgon med plötsliga regnskurar från sidan.

– Jag cyklar i ur och skur. Jag förstår att vädret kan ha stor inverkan, förra året var det ju till exempel fint på hösten. Men byggen påverkar väldigt mycket, vid Centralen är det ren katastrof att cykla nu, säger han.

Vad är problemet?

– Det finns inga tydliga skyltar om hur man ska cykla och man leds bara rätt ut i biltrafiken. Det blir ofta att man får hoppa av och leda cykeln.

Tidigare i år har Göteborg Direkt berättat om att det går trögt med politikernas mål om ökad cykling. 2025 ska den ha tredubblats i jämförelse med 2011, men de senaste tre åren har det stått stilla.

Under andra kvartalet 2017 minskade cykeltrafiken med tio procent i jämförelse med samma period 2016. En dipp som framför allt orsakas av vädret enligt trafikkontoret.

Men det är Karl Zander, vice ordförande i Cykelfrämjandet Göteborg, skeptisk till.

– Jag tror inte den största orsaken är vädret. Amsterdam har ungefär likartade förhållanden men där cyklar man och i Göteborg åker man bil. Skillnaden är att där satsar man på cykelinfrastruktur, med breda cykelbanor med slät asfalt, säger han.

"Måste gå från ord till handling"

Bygger man bra infrastruktur i Göteborg kommer cyklisterna att komma även här, resonerar han.

– Jag tror att många har levt på löftet om en bra cykelstad som det beslutade cykelprogrammet beskriver, men nu ser man att trafikkontoret notoriskt skjuter upp projekt. De måste gå från ord till handling, säger han.

Många cyklister vi varit i kontakt med håller med om att infrastrukturen för cykel känns bortprioriterad. Vanliga irritationsmoment är dåliga omledningar vid byggen, bristfälligt underhåll och osammanhängande cykelbanor.

"Vädret är väl nåt vi alltid har. Den förklaringen tror jag inte på. Snarare ombyggnationer", skriver en läsare på Facebook.

Johan Nyhus (S), kommunalråd med ansvar för trafikfrågor, håller med om att det inte går något vidare med måluppfyllelsen just nu.

– Nej det är inte bra. Vädret kan man inte göra så mycket åt. När det gäller investeringar så har vi medel undansatta men svårigheter att få det gjort, på grund av den höga belastningen både hos oss och entreprenörer, säger han.

Många är besvikna på de dåliga omledningarna vid alla byggen?

– Där måste vi vara mer på tå, cykeln har blivit eftersatt i samtalet. Vid större byggen måste såklart räddningsfordon och liknande vara prioriterade, men jag tror mentalt att man behöver prioritera cykeln. Men till syvende och sist är det också så att folk faktiskt måste börja cykla om vi ska se en förändring.

LÄS MER:Cyklingen trampar vatten i Göteborg

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG