Trafiksäkerhet. Handlar om både teknik och kunskap, menar Carl-Johan Almqvist, Trafik- och produktsäkerhets ansvarig på Volvo Lastvagnar. Foto: Robin Aron/Volvo

Framtidens trafikutmaning: Byggtransporter i stadsmiljö

Göteborg är på väg in i en stor infrastrukturförändring. Det innebär att göteborgarna kommer att behöva samsas med fler tunga byggtransporter i stadsmiljön. På Volvo Lastvagnar handlar trafiksäkerhet om både teknik och kunskap – gärna redan i förskolan.

  • Publicerad 09:00, 13 nov 2017

Om du kan se föraren, kan föraren se dig.

– Många säger ”fixa tekniken så att det blir bra.” Tänk om det kunde vara så enkelt då hade vi gjort det för länge sedan. Vi tar små steg framåt hela tiden, säger Carl-Johan Almqvist, Trafik- och produktsäkerhets ansvarig på Volvo Lastvagnar.

När de stora byggprojekten tar fart i Göteborg kommer utformningen kring in- och utfarter till byggarbetsplatser vara en viktig uppgift för trafikkontoret för att säkra miljön för både cyklister, gående och chaufförer.

På Volvo Lastvagnar i Lundby pågår också ett ständigt arbete för att förbättra säkerheten för såväl lastbilschaufförer som de oskyddade trafikanterna som möter tung trafik i stadsmiljön.

De olyckor där lastbilar eller bussar är inblandande med gående eller cyklister, sker ofta i låga hastigheter. Ofta står de oskyddade trafikanterna bredvid en lastbil eller missar att lastbilen blinkar och riskerar då att bli påkörda.

Volvos lastvagnar har sedan lång tid haft underkörningsskydd, vilket ska förhindra att någon hamnar under hjulen. Lastbilarna är även utrustade med backspeglar för att kunna se runt om så gott det går. Det finns ofta även kameror som är monterade i passagerarsidans hörn som går igång när chauffören blinkar åt höger, ett område som är svårt att se från förarhytten.

Risk att bli lat med teknik

Faran med teknik är att den kan gör människan lat. Carl-Johan Almqvist menar att det håller på att utvecklas system som kan upptäcka en cyklist eller gående. Men det är inte helt oproblematiskt.

– Ett system måste fungera till 100 procent. Det finns risk att bli lite lat om man litar helt på tekniken. Fungerar det bra behöver man inte titta men missar systemet att varna en gång riskerar man att köra in i grejer. Det är en otrolig utmaning, säger han.

Enligt Carl-Johan Almqvist handlar trafiksäkerhet inte bara om teknik. De ”mjuka” delarna är minst lika viktiga. Människor måste respektera och förstå varandra i trafiken.

– Det är ingen förare i världen som vill köra över någon och det finns ingen som vill bli överkörd. Vi måste hjälpas åt.

"Stanna, titta, vinka"

Han upplever att det saknas kunskap och utbildning om hur och var man syns som fotgängare eller cyklist.

– Kan jag veta om föraren ser mig? Det lär vi inte ut till någon. Vare sig i skolor eller i trafikskolan. Det är ingen som berättar att tittar du i backspegeln kan du se föraren. Om du kan se föraren, kan föraren se dig.

Volvo har arbetat länge med dessa frågor och har bland annat tagit fram utbildningsmaterialet ”Stanna, titta, vinka” som är fritt att ladda ner. Det handlar om att lära barn stanna vid övergångsställen, titta upp, möta förarens blick och vinka som bekräftelse. Företaget ser gärna att lärare använder materialet i skolor och förskolor och uppmanar sina anställda att sprida budskapet vidare. Och i bästa fall ta med en lastbil till skolan.

– Barn älskar lastbilar. Då måste man också lära barn hur man ska umgås med en lastbil. Inte vara rädd men ha respekt för den och förstå var man syns och var man syns sämre från förarhytten, säger Carl-Johan Almqvist.

Volvo har en vision om att deras fordon inte ska vara inblandade i några olyckor.

– Vi kan göra jättemycket med tekniken men vi måste jobba på alla plan, med hårdvaran, mjukvaran och även med människan.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG