Göteborgs stad skadar bilar för miljoner

Nästan varannan tjänstebil krockade eller skadades på olika sätt förra året. Olyckor som kostade skattebetalarna 18 miljoner kronor. Dessutom har det kommunala bolaget som ska förebygga olyckorna skadat mer än hälften av sina egna bilar.

– Vi jobbar precis lika mycket med vår egen arbetsgivare som med andra. Cheferna får själva ta ansvar för hur man lägger upp det i sina verksamheter. Jag styr inte hur de lyckas med det, säger Lena Berg, affärsenhetschef på Göteborgs stads leasing AB (GSL).

På stadens bud, den del av GSL som har majoriteten av bolagets bilar, är man dock nöjd med placeringen på Skadebarometern trots att man hade skador på 54 procent av sina fordon.

– Det är ett jättebra resultat. Barometern är inte rättvisande för den visar inte hur många kilometer bilarna kör jämfört med skadorna. Våra bilar går extremt mycket. Vi har förbättrat resultatet från föregående år och fortsätter att ha fokus och arbeta med frågan, säger Stefan Sohlström affärsenhetschef Stadens bud på GSL.

Staden har idag 4 400 bilar som tillhandahålls av Göteborgs stads leasing AB. Fordonen leasas ut till kommunens förvaltningar och bolag för att ge mer kostnadseffektiva avtal. Men fordonen blir trots det en dyr affär för kommunen, och skattebetalarna i slutänden. Enbart förra året skadades 2102 bilar, vilket är nästan halva fordonsflottan.

– Det är många skador, men det är därför vi jobbar skadeförebyggande.Vi har ett paket med kurser om hur man blir en mer säkerhetsmedveten förare och anordnar seminarier där vi redovisar hur det ser ut i de olika organisationerna, säger Lena Berg.

De flesta skadorna beror på singelolyckor eller parkeringsskador, men det kan också handla om allvarligare incidenter.

– Det är mest småskador i samband med att man parkerar bilen. Men det är 55 000 anställda så det händer också att man krockar med andra bilister.

Tycker du att det förebyggande arbetet är bra nog med tanke på utfallet?

– Jag kan säga att detta är ett långsiktigt arbete där vi försöker att lägga till nya kurser och vägleda utifrån den kunskap vi har. Men det är upp till cheferna i de olika organisationerna att välja om deras medarbetare ska gå dem.

Sammanlagt leasar 31 bolag och förvaltningar bilar av Göteborgs stads leasing AB. Gryab och Grefab är bäst i klassen med noll skador medan samtliga stadsdelsförvaltningar ligger i botten, med Lundby som det svarta fåret. Här skadas hela 92 procent av de 70 bilarna.

– Det är så klart inte bra, men en del skador berodde på att man fått bilen repad. Vi har många förare och i våra rutiner står att alla ska ha kursen Säkerhetsmedveten förare, men alla har inte gjort det. Jag skulle tro att det handlar om tidsbrist, säger Emma Edvardsson, utvecklingsledare för mobilitet på SDF Lundby.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG