Hon gillar när föräldraskapet är tungt

Att som föräldraledig få tid över för träning är inte alltid det lättaste. Men Jannike Fast från Billdal har knäckt koden och den kallas Barnvagnspuls.

  • Publicerad 06:00, 18 mar 2017

– Det viktigaste man har som småbarnsfamilj är ju tid så det här är ett smidigt sätt att få in träningen i vardagen, säger Jannike Fast.

Många hälsoaspekter

Jannike Fast håller gruppträning med barnvagn för föräldrar som har svårt att få träning och småbarnsliv att gå ihop. Idén kom till henne då hon själv blev mammaledig och tycket att utbudet på aktiviteter för föräldralediga var väldigt dåligt i Billdal.

– Det finns många viktiga aspekter till barnvagnsträningen, dels den sociala biten att du får komma ut och träffa andra som är på samma ställe i livet. Men även de hälsovinster som träningen medför, säger Jannike.

Ett alternativ till gymmet

Anna Carlqvist har varit med på Barnvagnspuls flera gånger och tränande mycket innan sin mammaledighet, hon tycker att det är ett bra alternativ till gymmet.

– Om man har barnvagnen med sig på gymmet kan det kännas som att man stör och det blir lätt jobbigt om barnet börjar gråta och skrika. Här finns det en annan förståelse eftersom vi alla är föräldrar, säger Anna Carlqvist.

Med barnet som redskap

Träningspasset börjar med en halvtimmes rask gång där barnvagnen fungerar som ett naturligt motstånd i både uppförs- och nedförsbackar. Vagnen används även som stöd vid utförandet av olika fysiska övningar så som squats och knäböj.

– Du kan även använda ditt barn som vikt, genom att hålla det när dig samtidigt som du gör squats eller utfallssteg. Du får bra kontakt med barnet och det blir till en lek.

Okay från barnmorskan

Dock är det viktigt att du hör med din barnmorska så att det inte är för tidigt för dig att börja träna om du nyligen genomgått en förlossning.

– Tanken är ju att vi ska förebygga ohälsa. Det är viktigt att bäckenbotten och muskulaturen är fullt återhämtad innan du börjar träna. Har du genomgått kejsarsnitt är det också viktigt att såret har läkt ordentligt, säger Jannike.

Så tränar du med barnvagn

När du går med vargnen bör du använda dig av intervaller. Variera temop eller steglängd.

Övningar som knäbörj, squats och utfallsteg är lätta att göra med vagnen som stöd.

Går du i nedförbacke eller uppförsbacke ska du hålla vagnen nära kroppen för att inte belasta ryggen fel.

Försök hitta och känna dina magmuskler när du går.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG