Klart: Så kommer linbanan se ut

Nu är det klart. Juryn har sagt sitt. Från och med nu fortsätter planeringen av linbanan utifrån arkitektkontoren UNStudio och Kjellgren Kaminsky Architecture AB:s design.

  • Publicerad 16:52, 8 feb 2018

– Det är väldigt roligt, men det kommer med ett stort ansvar, säger Joakim Kaminsky som är arkitekt på göteborgsföretaget Kjellgren Kaminsky Architecture AB. Att göra ett så stort byggnadsverk är är stort i vilken stad som helst men ännu större i den stad man bor i.

Idén om att bygga en linbana över älven var från första början ett medborgarförslag som skickades in i samband med arbetet inför Göteborgs 400-årsjubileum. Sedan dess har idén blivit allt mer av en verkligen och förra våren inleddes en arkitekttävling för att ge form till alla planer.

Göteborgsarkitekt

I våras drog kommunen igång en arkitekttävling där vinnaren får designa torn, stationer och gondoler till den planerade linbanan. Juryn som har utsett vinnaren består av representanter från trafikkontoret, stadsbyggnadskontoret, Västtrafik och Sveriges arkitekter.

– Jag kände direkt att den här tävlingen är något man bara måste vara med i om man är arkitekt Göteborg, säger Joakim Kaminsky.

Kjellgren Kaminsky Architecture AB kontaktade UNStudio i Amsterdam. Joakim Kaminsky har jobbat där tidigare och visste att de hade gjort linbaneprojekt tidigare.

I arbetet med att utforma linbanans torn, stationer och gondoler är det UNStudio som har hållit i pennan och Kjellgren Kaminsky Architecture AB har sett till att deras idéer har fått en göteborgstouch.

– Tornens struktur är inspirerade av tidigare industriell arkitektur i Göteborg. Man tänker kanske först på hamnkranarna men vi har också tagit fasta på annan arkitektur i hamnen.

Beslut först 2019

– Det har varit en spännande tävling, säger Arjan Dingste på UNStudio. Förhoppningsvis kan vi hjälpa er göteborgare att ta det här spännande konceptet till Göteborg.

Planen är att linbanan ska vara färdig till Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Kabinerna, som kommer att gå upp till 100 meter upp i luften kommer att kunna ta ungefär 4.000 resenärer mellan ändstationerna Järntorget och Wieselgrensplatsen - varje timme. Hela kalaset kommer kosta cirka 1,1 miljard kronor, men om det blir så väntas kommunen bestämma först 2019.

Linbanan

Planerad sträckning: Järntorget–Lindholmen–Västra Ramberget–Wieselgrensplatsen.

Längd: Cirka 3000 m.

Höjd: Kabinerna beräknas gå 50-100 meter upp i luften

Kapacitet: Ca 2 000 resenärer per riktning och timme (som en spårvagnslinje i femminuterstrafik).

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG