Förvirrande. Cykelvägen utmed Mölndalsån har döpts till gångväg. Foto: Markus Andersson

Kommunens tabbe: Döper cykelbanor till gångväg

Kan en cykelbana få namnet gångväg? Frågan är tydligen inte självklar och har skapat gruff mellan olika delar av kommunapparaten.

Just nu inventerar och namnger trafikkontoret tillsammans med park- och naturförvaltningen Göteborgs cykelvägar. Bestämmer namnen gör dock kulturförvaltningen.

För drygt ett halvår sedan fick de sistnämnda i uppdrag att döpa en handfull sträckor, både kombinerade gång- och cykel- samt renodlade cykelvägar. Samtliga fick namnet ...gångväg.

Ett exempel går mellan Ullevi och Örgrytevägen. Trots att det är en väg som pekats ut som extra viktig för pendelcyklister fick den namnet Burgårdens Gångväg. Andra exempel finns i Gullbergsvass, Olofshöjd och Svingeln.

Marie Persson, planeringsledare på trafikkontoret, kallar det hela "olyckligt". Inte minst eftersom det är förbjudet att cykla på gångbanor.

– Då blir det ju konstigt om vi hänvisar folk och säger 'sväng höger till Kalles gångväg'. Vi vill att det ska vara tydligt, inte att man ska behöva fundera över om man får cykla där, säger hon.

Namnges för att förenkla under byggröran

Mats Sjölin på kulturförvaltningen erkänner att "gångväg" kanske inte var helt klockrent i nämnda fall. Deras uppdrag handlar vanligtvis om att hitta på bra namn utifrån andra kriterier; jämställdhet, korrekt historik, uttal och så vidare.

– Vi tyckte cykel- och gångväg var lite väl långt. Vi hade nog inte riktigt förstått problematiken, säger han.

Bakgrunden till namnprocessen är att man vill förtydliga cyklisternas infrastruktur under stans många byggprojekt, exempelvis genom den digitala cykelreseplaneraren. Dessutom är det inte säkert att den göteborgare som idag ringer 112 hamnar hos en larmoperatör i samma landsända. Att då säga att cykelolyckan ägt rum "bakom Backaplan, du vet där vid byggvaruhuset", kan få förödande konsekvenser.

Namngivningen pausad tills kontoren mötts

Exakt hur många cykelbanor som ska namnges är svårt att säga enligt Marie Persson, men antalet kan vara uppemot tresiffrigt. Arbetet har dock tagit paus tills vidare; först måste namnberedare och trafikplanerare träffas.

Det ser Mats Sjölin fram emot.

– Vi har byggt upp en massa tekniska system, men datorer tänker ju inte på allt. Då är det ju jättebra att vi kan träffas och prata med varandra, säger Mats Sjölin.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.