Kranmärkt stad: Då tar Gamla Ullevi betalt för ljummet kranvatten

Under Kulturkalaset stoltserade Göteborgs stad med en särskild miljömärkning som bara ges till den som inte säljer flaskvatten. Samtidigt erbjuds Gamla Ullevis besökare flaskvatten för 30 kronor eller, om de frågar, ljummet kranvatten för en femma.

Numera gör Göteborgs stad sällan något utan miljömässiga förtecken. Som vi tidigare berättat har man till exempel "kranmärkt" Kulturkalaset, vilket innebär att de inte sålde något vatten på flaska under festdagarna. Den törstige kunde istället besöka någon av de permanenta eller för kalaset tillfälligt uppställda vattenfontänerna.

Märkningen ”Kranmärkt” lanserades av intresseföreningen Svenskt vatten och används idag av kommuner och myndigheter runtom i landet. Initiativet kommer dock ursprungligen från Göteborgs stad själva. ”[En] liter buteljerat vatten ger över 300 gånger mer koldioxidutsläpp jämfört med samma mängd kranvatten som kommer oförpackat” skriver förvaltningen för kretslopp och vatten i ett pressmeddelande.

Men på den kommunala arenan Gamla Ullevi, ett stenkast från Kulturkalasets epicentrum, är tongångarna annorlunda.

Vi har besökt Gamla Ullevis östra läktare under Öis- och Gaismatcher samt varit i kontakt med supportrar från IFK Göteborg som står på andra delar av arenan. Och det framgår tydligt att Gamla Ullevi är långt från en kranmärkning.

Enklast köpa flaskvatten

Av säkerhetsskäl får man inte ta med sig vattenflaskor in på Ullevi eftersom de kan kastas in på plan. Törstiga besökare är istället hänvisade till arenans kiosker, där menyn erbjuder stilla och bubbligt flaskvatten för 30 kronor styck. Vattnet serveras i en pappmugg.

Kranvatten nämns inte på menyn, och om det ens finns en kran är till en början oklart. När vi under en Gaismatch ber om kranvatten säger kioskpersonalen att det inte finns något.

Men vad dricker ni när ni blir törstiga?

– Vi får ta en flaska. Någon personalfördel ska man ju ha, säger tjejen i kiosken.

En annan Gaissupporter berättar att han försökt köpa vatten vid flera tillfällen.

– Men de har avrått mig varje gång med hänvisning till att de bara har varmvatten.

Bilden bekräftas när vi besöker Gamla Ullevi under en Öismatch några veckor senare. När vi ber om kranvatten får vi höra att jovisst, du kan köpa en mugg vatten för fem kronor, men bara så du vet är det inte kallt.

– Det är nånting med ledningarna här, säger kvinnan i kiosken.

Det visar sig mycket riktigt att femkronorsvattnet är ljummet åt det varmare hållet och knappt drickbart.

Inte heller vattnet på toaletterna går att dricka, eftersom handfaten där är försedda med kranar där det inte går att välja temperatur och där vattnet är ljummet.

Kranarna stänger av sig själva efter en kort stund och är placerade så lågt att det är svårt att få in en mugg därunder.

”Det har alltid varit så”

Det kommunala bolaget Higab har byggt Gamla Ullevi, men utförandet bestämdes i stora drag av den likaledes kommunala hyresgästen Got-Event.

Enligt bolagets utvecklingschef Lars Erik Gustafson finns inga kallvattenkranar på toaletterna av ”historiska betingelser”.

– Jag har inte uppfattat att det funnits någon efterfrågan, säger han.

Det beror inte på att ni vill tjäna pengar genom att sälja vatten?

– Så är det inte. Den som är törstig kan ju ta vatten på toaletterna. Det bli kallt om man trycker många gånger och väntar ett tag, säger Lars Erik Gustafson.

Kioskerna på Gamla Ullevi drivs av Rasta Group, men GotEvent får en given procent av försäljningen i så kallad omsättningshyra.

– Ja, vi tjänar mer ju mer kioskerna drar in. Men det är inget konstigt, så funkar det på många ställen. De flesta har ett avtal på 12-13 procent, säger Lars Erik Gustavsson.

Förra året omsatte Rasta Groups dotterbolag ”Ullevi Konferens och kiosker”, som också innefattar Nya Ullevi, 103,4 miljoner kronor. Hur många procent de betalar i omsättningshyra vill varken de eller GotEvent avslöja med hänvisning till konkurrenssekretess, men enligt Lars Erik Gustavsson, utvecklingschef på GotEvent, är det ”betydligt mer” än 12-13 procent.

Blåvit ilska

Bland blåvita supportar har avsaknaden av kallvatten på toaletterna länge varit en källa till irritation, inte minst hos de som engagerar sig i läktararrangemang, så kallat tifo. De har tidigare försökt lyfta frågan men upplevde att GotEvent bagatelliserande den.

– Det är väl en självklarhet att vi ska ha tillgång till kranvatten? Speciellt under sommaren när det är varmt. Vi använder ju kroppen fysiskt och sjunger, då är det ännu lättare att bli uttorkad, säger Marcus som är aktiv i den blåvita tifogruppen.

De står vanligtvis på Gamla Ullevis norra kortsida där kioskerna har kallt kranvatten, men det är till föga glädje när det kostar fem kronor, menar Marcus. Han är en av de tusentals göteborgska fotbollssupportar som betalat ett par tusenlappar för sitt årskort till Gamla Ullevi.

– Jag kan förstå att det upptar personal att hälla upp vatten. Samtidigt handlar det om en servicegrej, att visa att man bryr sig om sina kunder, säger Marcus.

Enligt honom hade det räckt med en enkel kran eller vattenslang utanför kioskerna.

– Jag kan köpa att muggen kostar pengar också. Men vi kan ta med våra egna muggar, det är ingen big deal, säger Marcus.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG