ANIMATIONSWORKSHOP. Med stillbilder från en systemkamera kan skärpet få liv i en skapad kortfilm. 12-åringarna och Bergsjöborna Adil och Ammar har redan sysslat lite med animation både i skolan och hos föreningen Tidsnätverket.

Nya byråer som poppar upp var sin dag i veckan

Med varsin dag i veckan har fem reklam- och arkitektbyråer hittat hem i förorten. Tisdagarna är Forsman & Bodenfors som tillsammans med inbjudna reklamvänner vill boosta kreativiteten bland Bergsjöns unga.

Det är ett tidigare förråd för bland annat spik och ventilationstrummor som de kreativa byråerna flyttar in och ut i flera gånger i veckan. Popupstudio står det numera i fönstret som vetter ut mot Rymdtorget. Någon använder sin dag till att anordna kurser i möbeldesign. Någon annan ägnar sina timmar åt layoutrådgivning för lokala företag. Forsman & Bodenfors, reklambyrån som bland annat gjort sig känd för ett viss bilmärkesreklam med bland annat en viss Zlatan, har siktat in sig på Bergsjöns yngre. Förhoppningen är att tisdagsworkshoparna ska få fler förortsbor att senare våga ta steget för utbildning och jobb som reklamare.
– Vi upplever att det är ett problem med att vår bransch är för homogen. Fler erfarenheter och perspektiv ger bättre idéer, säger Susanna Glenndahl Thorslund.
Det har reklambyrån tillsammans med vänner fått ett kvitto på bara genom att steget ut i förorten.
– Tricket är att vara här. Vi kan få och testa idéer i innerstaden också, men genom att även finnas här kan vi möta människor som ger en annan input, säger Stefan Thomson, som också jobbar på byrån med Bergsjöprojektet.

Trial and error ingår
Hur deras workshops kommer att utvecklas återstår att se. Precis som för de andra byråerna är den delade popupstudion lite av ny mark där trial and error ingår. Blandningen av inslag är en stor del av grejen i projektet som kan komma att få spridning till andra stadsdelar. Det enda som egentligen är säkert är att hyreskontraktet för studion löper ut i december, berättar Karin Persson vid initiativtagande ADA under kommunala Business Region Göteborg.
– Mitt drömscenario ur ett kommunalt perspektiv är att studion här får fortgå med en ensam kreatör eller kanske en byrå, och att vi flyttar vidare till Opaltorget, Vårväderstorget eller någon annanstans där vi också kan få sprida ut oss, säger hon.

Unga får vägledning
På Forsman & Bodenfors menar Susanna Glenndahl Thorslund att nyckeln till framgång ligger i att nätverka med och haka i lokala förortsprojekt som redan nått framgång. Det är också därför som byrån slagit armkrok med Tidsnätverket i Bergsjön, som under lång tid hjälpt ungdomar att skapa bland annat film och musik vid just Rymdtorget. Nu kan alltså föreningens unga få fortsatta kunskaper med vägledning från riktiga film- och musikproducenter. Ännu en hjälp på traven i arbetet med att stärka Bergsjöungdomars tro på sig själva, menar projektledaren vid Bergsjö-föreningen.
– När vi kan få de äldre att prata om vad som är viktigt med de yngre. Det är då vi har fått det i rullning på riktigt, säger Afra Noubarzadeh.

MER OM... Popupstudion i Bergsjön


Varsin dag i veckan fram till december syns fem kreativa byråer i bottenplanet på ett av husen vid Rymdtorget: Lövheden Cengiz reklambyrå, Forsman & Bodenfors reklambyrå, Stylt Trampoli konceptbyrå, White arkitekter och ADA - Association for design.
Popupstudion syftar till att skapa olika aktiviteter med Bergsjöbor men också att ge byråerna inspiration till nya projekt. Just på grund av interaktiviteten finns även Familjebostäder, som äger lokalen, med på ett hörn i samarbetet.
Mer info: ”Pop-up studio i Bergsjön” på facebook.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG