Oroliga raster. Flera elever på en av Burgårdens enheter har upplevt vissa platser på skolan som otrygga. Foto: Karin Eurenius

Otryggt på Burgården – flyttar uppehållsrum

Det har funnits brister i särskilt stöd till elever och rasterna har innehållit verbala kränkningar. Efter tillsyn av Skolinspektionen har en enhet på Burgårdens gymnasium tvingats vidta åtgärder, en av dem har blivit att flytta ett uppehållsrum.

  • Publicerad 06:00, 9 nov 2017

Kritiken kom i våras från Skolinspektionen och gäller Burgårdens utbildningscentrum 5, som omfattar barn- och fritidsprogrammet.

På två punkter bedömde man att skolan inte hade vidtagit tillräckliga åtgärder efter tidigare inspektioner och förvaltningsrätten har nu beslutat om att döma ut ett vite på 200 000 kronor till kommunen. Punkterna var brister i särskilt stöd till vissa elever, samt i trygghet och studiero.

Burgården har infört så kallade "taggar" för att komma in, vilket innebär att skolan är låst för obehöriga. Positivt tycker många elever enligt Skolinspektionens utlåtanden, men vid myndighetens tidigare besök på enheten var det ändå flera som uppgav att vissa platser var otrygga. Området utanför ett uppehållsrum beskrivs som problematiskt där elever fått blickar, kommentarer om sitt utseende eller kallats för hora.

– Det här blev som en flaskhals och det samlades mycket ungdomar där. Vi har åtgärdat det och flyttat det här uppehållsrummet. Vi satsar mycket på andra ytor i stället, bland annat biblioteket, säger Jenny Larsson, gymnasieenhetschef på Burgårdens utbildningscentrum.

Men beteendet att kalla någon hora måste man väl följa upp på fler sätt än att flytta ett uppehållsrum?

– Där har vi jobbat intensivt med regler och har utökat vår elevhälsa med en socialpedagog som hjälper oss att coacha elever med ett problemskapande beteende. Det har hjälpt lärarna till ett tryggt ledarskap där man har en nolltolerans för fula ord och kränkningar.

Göteborgs stad har överklagat vitets storlek, och enligt Jenny Larsson har många elever vittnat om förbättringar i uppföljande enkäter. Även när det gäller kritiken om brist på särskilt stöd har man vidtagit åtgärder, förklarar hon.

– Vi har steg för steg gjort ett förbättringsarbete men hade inte nått hela vägen fram när Skolinspektionen kom till oss i våras. Vi har jobbat intensivt med med att utveckla lärarnas förmåga att dokumentera vilket stöd man ger så det går att följa upp, säger hon.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG