Oväntade vinnaren i hamnkonflikten

Konflikten i Göteborgs containerhamn har fått flera stora aktörer, som AB Volvo och Stora Enso, att välja andra vägar. Samtidigt slår Helsingborgs hamn alla rekord.

– Är du på ett kontor nu? Okej, då är i princip allt du ser omkring dig sådant vi fraktar.

I andra änden av telefonlinjen sitter Morten Weisdal, VD på rederigiganten MSC. De sällar sig nu till en växande grupp transportörer och storföretag som bit för bit överger Göteborgs containerhamn. Nästa vecka kommer mellan 50 och 75 procent av allt gods MSC vanligtvis skeppar därigenom istället gå via Helsingborg och andra svenska hamnar.

– På ett eller annat sätt måste vi se till att vår verksamhet fungerar. Men situationen ändras från dag till dag, varje morgon måste vi fundera ut en ny lösning, säger Morten Weisdal.

Flödet hittar andra vägar

Till Sveriges Radio säger hamnarbetsgivaren APM Terminals att containerflödet i Göteborg minskat med drygt 20 procent. Samtidigt gör Sveriges näst största hamn, den i Helsingborg, sitt bästa resultat någonsin. Orsaken är bland annat en rad investeringar man gjort sedan flera år tillbaka.

– Men det är klart, vi tror ju att en viss del av vår volymökning beror på konflikten i Göteborg, säger deras försäljning- och marknadschef Nicklas Romell.

Någon skadeglädje från konkurrenten skymtar dock inte. Det vore kortsiktigt, menar Romell.

– Det är så extremt viktigt Sveriges största hamn fungerar på ett effektivt sätt, inte minst ur ett samhällsperspektiv, säger han.

Han får medhåll av MSC:s Morten Weisdal. Eftersom kedjan mellan leverantör och slutkonsument idag är så känslig märks en fnurra på tråden snart för samtliga parter som ser till att det finns varor i våra butiker.

– Worst case scenario är tomma hyllor, säger Morten Weisdal.

Förstår bägge parter

MSC:s VD oroar sig också för den svenska exporten. Han använder SKF som exempel för att illustrera sin poäng.

– Om transporten av kullager inte fungerar dröjer det inte länge innan en biltillverkare i Asien vänder sig till FAG i Tyskland istället, säger han.

I själva konfliktfrågan uttrycker Morten Weisdal dock förståelse för båda parter.

– Men APM måste inse att de har ett enormt ansvar här. För dem kostar konflikten en bråkdel av vad den gör för svenska storföretag. De måste lösa detta nu, säger han.

Kan trappas upp

Som svar på Hamnarbetarförbundets senaste blockadvarsel har APM varslat om lockout imorgon fredag. Om så blir fallet stängs arbetstagarna ute från hamnen utan lön under delar av dygnet.

Hamnar i Sverige

Hamnen i Göteborg är Sveriges överlägset största. Plats 2 till 6 (sett till hanterad godsmängd) innehas av:

- Helsingborg

- Luleå malmhamn

- Malmö

- Trelleborg

- Gävle

Källa: Wikipedia

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG