Plugget i stället för plurret

Medan jämnåriga åker utomlands, till sommarstället eller till havet och badar sitter 500 nyanlända elever kvar vid skolbänken. – Att gå i två och en halv månad och inte ha något sammanhang funkar inte för någon, säger projektledaren.

Adil Kamalzada är 17 år och kommer från Afghanistan. För ett och ett halvt år sedan kom han till Sverige. Nu bor han i Frölunda, går i skola i Kungssten och spelar fotboll i Näset. I stället för sommarlov ansökte han om att få gå i sommarskola.

– Jag kände ingen här från början så det var lite tråkigt. Men nu har jag fått många kompisar, säger han.

Varför vill du gå i skolan på sommaren?

–Det är viktigt att lära sig språket. Jag vill lära mig mer och mer varje dag, säger Adil Kamalzada.

500 elever

Sommarskolan riktar sig till elever som går på språkintroduktionsprogrammet på gymnasieskolorna i Göteborg. Av 600 sökande har 500 nyanlända fått plats. Ungdomar både med och utan uppehållstillstånd. De som varit kortast tid i Sverige har fått förtur.

– Det är svenska, engelska, matte, SO och NO men språket är i fokus. Syftet är i första hand att de ska få ett sammanhang i vardagen. De nuvarande asyllagarna har påverkat ungdomarnas psykiska hälsa väldigt mycket. Att gå i ungefär två och en halv månad och inte ha något sammanhang funkar inte för någon. Speciellt inte för de här ungdomarna, säger Somo Saad Ali som är projektledare anställd av utbildningsförvaltningen.

Skola varvas med praktik

Eleverna har delats upp i två grupper. Ena halvan går i skolan medan den andra halvan gör praktik i samarbete med park och naturförvaltningen. Efter tre veckor byter de.

– Med park och natur kan det vara lättare trädgårdsarbete, städa eller måla till exempel. Det är obetalt med de får lunch, säger Somo Saad Ali.

Sommarskolan var igång redan förra året. Då sattes den ihop ganska hastigt men med bättre framförhållning har det nu blivit mer strukturerat. Nytt för i år är ett samarbete med RFSU och en studie- och yrkesvägledare som arbetar med nyanlända som kommer och pratar framtidsplaner.

Aktiviteter efter skoltid

I år har också samarbetet med kultur och fritidsförvaltningen utvecklats. Efter skoltid har de tagit med eleverna på aktiviteter och visat dem fritidsgårdar, ungdomshus och spårkcaféer i stan.

Adil är på lektion. Lunchen närmar sig. Hans lärare går igenom begreppet högkonjunktur. Det är hans näst sista dag vid skolbänken, sedan blir det praktik.

– Jag vet inte vad vi ska göra men det ska bli roligt att vara ute också, säger han.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG