Just nu pågår ett febrilt arbete bland politiker och näringsliv i Västsverige att med gemensamma krafter komma överens om en nödvändig lösning med de nationella beslutsfattarna, att den viktiga järnvägssträckan ska börja byggas som planerat 2020, allra senast år 2022. Foto: Västsvenska handelskammaren/Västra Götalandsregionen

Regionen har inte gett upp kampen om spårpengarna

Snabbtåg mellan Göteborg och Borås prioriterades ned i Trafikverkets förslag till reviderad nationell transportplan. Nu kraftsamlar lokala politiker och näringslivet för att förslaget ska ändras.

  • Publicerad 06:00, 3 okt 2017

De kommande tio åren ska över 700 miljarder kronor fördelas i olika infrastruktursatsningar i landet. När Trafikverket i slutet av september presenterade sitt förslag på hur järnvägssatsningarna ska se ut kom Ostlänken, Linköping –Stockholm, och sträckan Hässleholm – Lund på första plats. Först efter det ska Göteborg – Borås påbörjas enligt förslaget. I praktiken innebär det snabbspår Göteborg – Borås om ungefär 30 år och Göteborg – Jönköping om ungefär 50 år.

– Det är väl ett understatement att säga att vi inte är nöjda med Trafikverkets tjänstemannaförslag. Vi betraktar det just som ett tjänstemannaförslag som nu ska ändras, säger Birgitta Losman (MP), ordförande i regionutvecklingsnämnden Västra Götaland.

Förslaget är just nu ute på remiss. Om en månad beslutar regionstyrelsen om de regionala inspelen till remissvaret och till våren fastställer sedan regeringen den reviderade transportplanen.

Västsvenska Handelskammarens vd, Johan Trouvé, beskriver järnvägssträckan mellan Göteborg och Borås som den enskilt viktigaste frågan för näringslivet i Västsverige.

– Jag tycker att man utifrån Sverigeförhandlingen fokuserat alldeles för mycket på ändpunktstrafiken, det vill säga Göteborg – Stockholm i vårt fall. Det är förvisso bra att vi kan komma en timme snabbare till Stockholm med det skulle fullständigt rita om kartan för med exempelvis Jönköping och Göteborg i samma arbetsmarknad. Eller bara en sån sak som att Linköping- och Norrköpingsborna förmodligen skulle kunna ta sig snabbare till Landvetter flygplats än Arlanda, säger Johan Trouvé.

– Vi kritiserar inte järnvägssatsningar i andra delar av Sverige. Vi vill bygga om hela Sverige även om vi är regionföreträdare för Västsverige. Det är därför vi förordar en tillkommande finansiering på samma sätt som man gör i många andra länder vid den här typen av projekt, säger Birgitta Losman (MP).

Från Västsverige förordar man lånefinansiering för att kunna genomföra satsningarna. Ett förslag är en finansiering via privata pensionsfonder. I Trafikverkets förslag föreslår man snabbtåg med en maxfart på 250 km/tim i stället för 320 km/tim av ekonomiska skäl. Men också det är Johan Trouvé kritisk till.

– Det är ingen idé att göra det halvdant. Det skulle vara passé innan det ens är färdigt, säger han.

Är det möjligt med höghastighetståg mellan Göteborg och Borås om tio år?

– Faktum är att Magdalena Andersson (S) (finansminister) förra året utlovade en järnvägsanslutning höghastighetståg Göteborg – Borås före 2030. Vi tycker vallöften bör hållas, säger Johan Trouvé.

Sverigeförhandlingen

Sverigeförhandlingen har regeringens uppdrag att möjliggöra ett snabbt genomförande av nya höghastighetsjärnvägar i Sverige.

I Sverigeförhandlingens uppdrag ingår:
+ Nya höghastighetsjärnvägar som ska binda ihop Stockholm med Göteborg och Malmö.
+ Förbättrad kollektivtrafik och annan infrastruktur i storstäderna i syfte att få fler bostäder (totalt ska det byggas 100 000 nya bostäder runt om i landet).
+ Järnväg i norr – förhandlingen har i uppdrag att pröva förutsättningarna för en fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige.
+ Cykelåtgärder – förbättrad tillgänglighet, framkomlighet och trafiksäkerhet för cyklister:
+ Ett lagförslag om värdeåterföring som överlämnades till regeringen i juni 2015.
+ Tittar på möjliga finansieringslösningar för en Östlig förbindelse i Stockholm.
+ En lägesbeskrivning angående en ny Danmarksförbindelse.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG