Avtal. Den som anlitar hantverkare bör ha tydliga, skriftliga, avtal, säger konsumentrådgivaren Louise Andersson.

Så synar du hantverksbluffarna

Tak som läcker, jobb som inte blir klara i tid och olika uppfattningar om slutpris, mer än var tionde klagomål som stadens konsumentrådgivare får in handlar om hantverkstjänster.

  • Publicerad 06:00, 28 aug 2017

Det handlar om problem som påverkar ens liv.
Louise Andersson, konsumentrådgivare på Göteborgs stad

Mellan 1 maj och 21 augusti i år hade kommunens konsumentrådgivare fått in 998 stycken klagomål från personer i Göteborg som var missnöjda med saker eller tjänster de köpt.

Mer än var tionde klagomål, 108 stycken, handlade om hantverkstjänster.

– Ja hantverkstjänsterna sticker ut väldigt mycket.

– Det är ju hantverkssäsong nu, men det brukar ligga på topp tre året runt, säger Louise Andersson, konsumentrådgivare på Göteborgs stad.

Ett misstag många gör, menar hon, är att man struntar i att skriva ordentliga avtal.

– Om avtalet är otydligt kan kunden och hantverkaren ha olika uppfattningar om vad det är som ska göras.

Vanligt med konkurs

Det är vanligt med småföretag inom hantverksbranschen, ofta är det enmansföretag vilket kräver att en enda person, vid sidan av hantverket, också ska ha bra koll på lagar och regler. Enligt Louise Andersson är det inte alla som har det.

Det är också relativt vanligt att hantverkare går i konkurs, vilket kan lämna en missnöjd kund rättslös.

Dessutom tror Louise Andersson att just hantverksarbeten som går fel kan drabba kunden extra hårt.

– Dels handlar hantverksarbeten ofta om stora summor pengar, säger hon.

– Och dels handlar det om problem som påverkar ens liv. Om ett jobb inne i bostaden inte blir klart i tid till exempel.

Så vad ska man göra för att slippa krångel?

– Det går aldrig att vara hundraprocentigt säker, det kan inträffa problem även för de seriösaste hantverkarna.

– Men man ska var noga med att kolla upp den man anlitar, säger Louise Andersson.

På allabolag.se kan man se företagets bolagsnummer bland annat. Genom Kronofogden och Skatteverket kan man få veta om de har obetalda skulder. Och det kan vara bra att kolla så företaget har en ansvarsförsäkring.

Louise Andersson varnar även för att lita blint på referenser som företagaren valt ut.

– Börja istället med att leta i din direkta omgivning. Kanske finns det ett företag som någon du känner varit nöjd med, säger hon.

Syna företaget steg för steg

Leta först efter ett företag som någon du känner varit nöjd med. Det är mer pålitligt än en referens företaget valt ut.

Kontrollera att bolaget har f-skatt och är momsregistrerat på allabolag.se. Där finns även organisationsnummer med mera.

Kolla hos Kronofogden eller Skatteverket om företaget har obetalda skulder.

Fråga företaget om de har ansvarsförsäkring och hos vilket bolag.

Svartjobb bör alltid undvikas, du kan dessutom råka illa ut.

Var misstänksam om priset verkar ovanligt lågt. Billigast behöver inte vara bäst.

Källa: Konsument Göteborg

Det klagar göteborgarna mest på

Här är de varor och tjänster som flest göteborgare klagar på hos konsumentrådgivarna.

1. hantverkstjänster

2. mobiltelefoni

3. bilreparation

4. internet/fiber

5. flytt/magasinering

Varor:

1. dator/telefon/spelkonsol

2. begagnad bil

3. möbler/husgeråd/inredning

4. fordon (ej bil)

5. hushållsapparater

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG