Arbetet med att lägga växlar till den nya vagnhallen på Ringön genomförs i stället sannolikt i början av nästa år. Då kan bron komma att stängas av för spårvagnstrafik under en helg eller några dagar. Foto: Mostphotos

Spårvagnsavstängningen hade kunnat undvikas

Avstängningen av sommarens spårvagnstrafik på Hisingen har varit planerad i ett år. Två månader innan arbetet skulle påbörjas kom beskedet att totalavstängningen inte längre behövdes. Men då var det redan för sent.

  • Publicerad 08:00, 15 jul 2017

Sommarens avstängning av spårvagnstrafik på Hisingen har skapat irritation. Resenärer vittnar om överfulla bussar och förseningar i ersättningstrafiken.

Läs mer: Hisingspolitiker kräver bättring av Västtrafik

Nu kan Göteborgdirekt avslöja att totalavstängningen hade kunnat undvikas.

Avstängningen av all spårvagnstrafik på Hisingen planerades redan förra året. Nu under sommaren skulle växlar till nya vagnhallen på Ringön läggas, förberedande arbeten vid brofäset för nya Hisingsbron skulle utföras och spåren mellan Wieselgrensplatsen och Länsmansgården skulle repareras och få nya kontaktledningar.

– Samtidigt hängde Västlänkprojektet på och kunde utföra arbeten vid Lilla bommen. Det blev en bra planering hela vägen med massa arbeten som kunde utföras samtidigt, säger Hugo Lepik som ansvarar för spårvagnsverksamheten på trafikkontoret.

Läs mer: Ingen spårvagn på Hisingen – på hela sommaren

Totalavstängning behövdes inte längre

Men i våras, knappt två månader innan arbetet skulle påbörjas, meddelade Hisingsbroprojektet att de inte längre behövde någon avstängning av spårvägen till Hisingen för att kunna utföra sina förberedande arbeten. De hade hittat en ny metod för spontning.

Samtidigt var växelpaketet till nya vagnhallen på Ringön försenat vilket innebar att det arbetet inte kan genomföras i sommar. När varken de förberedande arbetena med Hisingsbron eller arbetet med nya växlar krävde totalavstängning hade spårvagnarna kunnat köra till Hisingen under sommaren. Men då var det för sent.

– Vi hade ett möte med Västtrafik och Göteborgs spårvägar för att se om vi kunde göra något. Men vi kom fram till att vi inte kunde backa, lagt kort fick ligga. Samtidigt nyttjas ju avstängningen ändå. Vi kan till exempel se över banstandarden mellan Wieselgrensplatsen och Länsmansgården vilket är väldigt bra att vara klar med innan det stora byggkaoset i stan drar igång på allvar, säger Hugo Lepik.

Många parametrar avgjorde

Hade inte spårvagnarna kunnat köra över bron och vända vid Wieselgrensplatsen?

– En nackdel med Wieselgrensplatsen är att den hållplatsen ligger i ett annat plan än bussarna. Utifrån resenärfokus bedömde Västtrafik att det därför var enklare att ha en och samma buss hela vägen. Men det var många parametrar som ledde fram till vårt gemensamma beslut. Bussarna var upphandlade och vi hade inte förare eftersom semestrarna var utlagda och förhandlade med facket. Personalansvariga på Göteborgs spårvägar bedömde det inte rimligt att hinna ändra.

Tror ni inte att många förare skulle vara intresserade av att flytta sin semester mot en ersättning?

– Problemet med att skjuta på semestrar är att man bara skjuter problemet framför sig. Då hade chaufförer haft semester efter sommaren när de behövs i den mer intensiva hösttidtabellen.

Vad tycker du om den är situationen?

– Det är jätteolyckligt att det blev så här. Hade vi fått bättre framförhållning hade vi kanske kunnat planera annorlunda. Men det är trots allt bra att vi nu under sommaren kan lappa och laga spåren på Götaälvbron och se över banstandarden upp mot Länsmansgården, säger Hugo Lepik.

OBS!

Du vet väl om att du nu kan läsa dina nyheter i Göteborgdirekts app.
Ladda ner den i dag!
KLICKA HÄR för Android
KLICKA HÄR för Apple

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG