KONST. Anne Sawaya och Signe Brimse vid ett av de tredimensionella verken. I bakgrunden skymtar tolkningar av Monets näckrosdamm. Foto: Lina Persson

Van Gogh på Hisingsskola

En van Gogh med sax och papper och en Monet med pensel och silkespapper. Eleverna på särskolan Move & walk har gjort kända verk i ny tappning.

  • Publicerad 15:10, 28 dec 2017

Åttaåriga Signe Brimse skiner upp när hennes hand rör vid de gula pappersbitarna som bildar solrosens kronblad. Under höstterminen har de funktionsvarierade eleverna på särskolan Move & walk i Lillhagen på Hisingen undersökt grundfärger och tolkat kända konstnärers verk utifrån dem, bland annat Vincent van Goghs gula solrosmålningar. Nu är en hel vägg på skolan fylld av papperssolrosor.

– Jag älskar bladen, säger Anne Sawaya som undervisar i bild på skolan. Någon har varit jättenoga och klippt med sax med hjälp av sin assistent, någon har rivit och bara gjort tre kronblad till solrosen. Precis som när man tittar på ett solrosfält så kan man se de allra finaste solrosorna och de som håller på att vissna. Alla har sin plats, precis som i en van Gogh-målning.

Måla med spaghetti

I korridorerna i skolan hänger färgglada konstverk.

– Jag tycker att det är viktigt att barnen får se att när vi sätter deras alster tillsammans med deras kompisars och presenterar dem på ett fint sätt, som på ett galleri inne i stan, så är det här bra grejer.

Anne Sawaya har jobbat experimentellt med de 18 elever från årskurs ett till gymnasiet som har bild i skolan. De har målat med flugsmällare, spaghetti och citroner. Bland annat.

– Jag har sett att eleverna har varit väldigt motiverade av att måla på ett okonventionellt sätt. Det är som med alla barn, att få testa någonting som är knasigt, som att måla med spaghetti, är roligt. De blir inspirerade av att göra annorlunda grejer.

Alla sinnen

I undervisningen har eleverna arbetat med alla sinnen för att lära känna de olika färgerna. De har lyssnat på temasånger till varje grundfärg, de har smakat och klämt på gula citroner.

Anne Sawaya har anpassat verktygen och materialen efter elevernas funktionshinder, så att de flesta har kunnat vara mer eller mindre självständiga.

– Jag har sett en jättestor utveckling hos en del elever, säger hon. Det finns de där deras assistenter i början av terminen sa att "hon tycker inte om bild, hon hatar bildlektioner" men nu sitter de och producerar. De gör flera teckningar, målar flera tavlor. De har verkligen gillat det.

Anne Sawaya lyfter upp Signe Brimse ur rullstolen. De tittar på konstverken som de har skapat under höstterminen; på fiskar som hänger från taket, på citrontryck och på kroppsmålningar.

Ger integritet

Bredvid en bild av Claude Monet hänger Signe Brimses tolkning av konstnärens näckrosdamm. I den blåmålade kartongdammen flyter två solrosor av hopskrynklat silkespapper.

– Jag tror att det här gör skillnad för barnen, säger Anne Sawaya. Det ger integritet. De håller upp sina konstverk som för att säga ’titta, det här har jag gjort’. De är jättestolta över det de har åstadkommit.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG