BLANDTRAFIK. "Satsa på så väl bil, cykel som kollektivtrafik", skriver Shahbaz Khan, (S), trafikkommunalråd. Foto: Mostphotos

DEBATT: "Göteborg kommer alltid vara en stad med bilar"

Stadstrafikens framtid ligger inte enskilt hos bilen, cykeln eller kollektivtrafiken, vi måste satsa och utveckla dem allihop. Det viktiga är alla göteborgares möjlighet att ta del av vår stads fantastiska utbud. Av arbetsplatser, skolor, kultur, natur eller vänner och familj. Det är det vi ska sträva mot, skriver Shahbaz Khan (S), trafikkommunalråd.

  • Publicerad 09:40, 6 sep 2018

Det här är en debattartikel/insändare på GöteborgDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

Göteborg är, har varit och kommer även i framtiden vara en stad med bilar. För oss socialdemokrater är det en självklarhet. Bilen utgör en nödvändighet för många familjer i deras vardag och bilindustrin är en viktig arbetsgivare.

Därför gör vi en rad satsningar i vägnätet – i detta nu byggs Sörredsmotet om, en flaskhals där tusentals arbetspendlare och Hisingsbor fastnar i kö varje dag. Vi har beslutat om en ny led kring Backaplan för att avlasta alla mindre gator på centrala Hisingen. Vi har fått igenom uppdraget att åtgärda de ökända köerna kring Polhemsplatsen i centrala Göteborg och storsatsar på nya parkeringsanläggningar i och kring Göteborg. Vi tar nu också ordentligt krafttag för elbilsstaden Göteborg - med fler möjligheter att ladda sin bil, och eftersom långt ifrån alla har råd eller vill köpa egen – se till att bygga ut tillgången till elbilspooler nära bostäder.

På samma sätt ska Kollektivtrafiken byggas ut kraftfullt. Förutom att kollektivtrafiken är hållbar och yteffektiv – så är den jämlik. Det unika med kollektivtrafiken är att den ger så många göteborgare som möjligt chansen att ta del av allt det fantastiska i vår stad, oavsett om man själv eller ens föräldrar har råd med en bil eller inte. Här skiljer vi oss kraftigt från Alliansen, som i sommarens budgetomröstning försökte chockhöja månadskortet med 135 kronor! Det motsvarar nio års prishöjningar från den ena dagen till den andra. Naturligtvis röstade vi ner detta. Istället har vi drivit på för de rekordsatsningar som nu görs i kollektivtrafiken:  ny spårvägstunnel/bro från Linnéplatsen – Stigberget – Lindholmen – Backaplan, som väsentligt avlastar centrala Göteborg. Till detta bygger vi också en ny knutpunkt till den första nya stationen på centrala Hisingen som ansluter direkt till Västlänken. Vi har tagit första steget för spårväg från Kortedala direkt till snabbspåret från Angered – dvs Bergsjön/Kortedala – Centralen med ett stop – via Gamlestan. I en stad med stora avstånd för detta oss närmare varandra på riktigt.

Det är under vårt styre i Göteborg, inte Moderatledda Västtrafik, som skolbarnen åker gratis till och från skolan – vi köper nämligen de resorna från Västtrafik. Det är vi i Göteborg, inte Moderatledda Västtrafik som ser till att pensionärerna åker gratis i kollektivtrafiken – vi köper även de resorna från Västtrafik. Samma är det med gratisfärjorna över älven och sommarlovskorten som vi i Göteborg köpt fram till i år då vår regering gjorde det åt oss. Moderaterna har varit väldigt tydliga med att de kommer skära i subventionerna i kollektivtrafiken. De har redan, sedan i somras, skurit bort färdtjänstresenärernas möjlighet att resa i kollektivtrafiken. Och de vill höja månadskortet med 135 kronor.

Vad gäller cykel har vi dubblat investeringarna i ny infrastruktur – till 400 miljoner! Vi har nyligen beslutat om stadens första cykelgarage mitt i den nya knutpunkten i Gamlestan. En satsning som Moderaterna vill belägga med avgift – just vid den tidpunkt som cykling behöver en knuff för att ta fart i Göteborg. Vi bygger ut cykelpendelnätet kraftigt och kommer behöva ta tag i att förbättra kvaliteten på cykelnätet i centrala Göteborg.

Göteborg är en stad som växer. Som det investeras i något kolossalt. Det är väldigt positivt. Samtidigt får vi en intensivare trafikmiljö. Vi är fler som samsas på samma yta, fotgängare, cyklister, bilister. Gamla som unga. Det kan tyckas fjuttigt i alla stora miljardsatsningar som görs i Göteborg. Men en av sakerna jag är stoltast över i vår budget är uppdraget till Trafikkontoret att ta fram ett utbildningspaket till alla grundskolor. För mig betydde Televinken att jag förstod farorna i trafiken som litet barn. På samma sätt måste vi på allra största allvar jobba med våra små, utbilda och lära om trafiken, så att de i framtiden kan gå säkert och njuta av friheten att cykla i vår stad.

Göteborg har utmaningar, men också fantastiska möjligheter. Aldrig tidigare har det satsats så mycket på infrastruktur och trafik i Göteborg som vi gör nu.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Trafiken – minut för minut

Vi är GBG