PÅ VÄG. Utvecklingen har bara börjat, skriver Leif Blomqvist (S). Foto: Mostphotos

DEBATT: "Håll Göteborg rullande"

Leif Blomqvist (S), tidigare kommunalråd och regionråd skriver i en debattartikel att det ibland kan vara besvärligt att ta sig fram i Göteborg, med alla pågående byggen, men att alternativet vore värre.

  • Publicerad 12:15, 16 feb 2019

Det här är en debattartikel/insändare på GöteborgDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

Det har väl inte undgått någon att det byggs allt mer i Göteborg och att det nästan överallt pågår vägarbeten. Visst kan det vara besvärligt ibland och en hel del hade säkert kunnat skötas bättre till exempel Vasabron, men alternativet vore värre. Göteborg växer så det knakar och det ställer allt större krav på bättre vägar och bättre spår för järnväg och spårvagn. För den som vill att utvecklingen skall stå stilla finns det tyvärr många orter i Sverige och utomlands att studera. Stagnerande orter är sällan attraktiva.

Om resandet alltmer skulle ske med bil skulle staden inte kunna utvecklas av miljö- och trängselskäl. Därför är målet sedan länge att kollektivtrafiken skall öka och de resandeökningar som sker när staden växer måste ske med framförallt kollektivtrafik. Hur har det gått?

Västtrafik har nu funnits i 20 år och resandet har ökat från 177 milj resor år1999 till 339 milj resor 2018. Nästan en fördubbling. Det hade nog få trott.

Fördubblad kollektivtrafik: Västra Götalandsregionen och kommunerna antog för drygt 10 år sedan ett mål att resandet mellan 2006 till 2025 skulle fördubblas och att resandeökningarna i samhället framförallt skulle ske med kollektivtrafik. Biltrafiken skulle öka marginellt.

Målet var för sin tid mycket ambitiöst och många tvivlade. Allt tyder på att man kommer att lyckas. Hittills har resandet ökat med 68 procent och 7 år återstår. Förra året ökade resandet med 5 procent.

Hur har då biltrafiken utvecklats? Göteborgs kommun har under lång tid följt biltrafikens utveckling. Marknadsandelen kollektivtrafik/bil har ökat från drygt 34 procent år 2011 till drygt 38 procent år 2017. Under 2017 låg bilresandet konstant medan det kollektiva resandet ökade med sex procent. Utvecklingen går således åt rätt håll, men det kan gå ännu bättre. Framöver kommer stora satsningar ske på utbyggd spårväg, nya spårvagnar, linbana och fler separata stråk för bussar. Samt inte minst Västlänken som tillsammans med nya spår och 45 nya regionaltåg kommer att ytterligare öka tågresandet.

För egen del lämnar jag Västtrafiks styrelse efter 20 år och går över till Kollektivtrafiknämnden.

Jag ser fram emot att utveckla trafiken med mål för 2035 och 2050. Utvecklingen har bara börjat.

Julkalender

Trafiken – minut för minut

DEBATT

Debatt: Värna om administrationen

"Skänk våra medicinska sekreterare en extra tanke" I dag den 9 december vill Vision lyfta och föra fram alla våra medicinska sekreterare och sjukvårdsadministratörer som gör att sjukvården flyter på och vi får den vård vi behöver när vi behöver den.måndag 9/12 10:13

QUIZ

Allhelgona-quiz: Kändisarna som vilar i Göteborg

Har du koll på personerna som ligger begravda på Göteborgs kyrkogårdar? Under allhelgonahelgen passar många på att besöka gravar och minneslundar till nära och kära. På kyrkogårdarna i och runt Göteborg vilar även många kända göteborgarna. Har du koll på dem?fredag 1/11 16:07

Annons

18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se