Rymligt. Men snart trångt, enligt debattörerna. Foto: Mostphotos

DEBATT: "Höjd fordonsskatt, ett dråp(s)lag mot familjernas ekonomi"

Riksdagen har röstat igenom ett nytt system för fordonsskatt på bilar och hushållen tvingas nu köra i väldigt små och effektsvaga bilar samtidigt som regeringen drar in mer pengar till statskassan. Mot det vänder sig SD:s riksdagsledamöter i Trafikutskottet Patrik Jönsson, Jimmy Ståhl och Thomas Morell i en debattartikel.

  • Publicerad 13:00, 22 feb 2019

Det här är en debattartikel/insändare på GöteborgDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

Den röd-gröna regeringen har i riksdagen röstat igenom ett nytt system för fordonsskatt på bilar, det så kallade bonus/malus-systemet. Det nya systemet leder till så stora kostnader för hushållen att man tvingas köra i väldigt små och effektsvaga bilar samtidigt som regeringen drar in mer pengar till statskassan.

Sverigedemokraterna vänder sig mot detta och vill avskaffa bonus/malus-systemet. Vi menar att detta slår hårt mot hushållen då fordonsskatten gräver ett djupt hål i familjernas ekonomi. Dessutom landar sällan bonusen hos barnfamiljerna – den typen av bil som subventioneras genom bonus/malus är oftast inte vad som efterfrågas av familjerna när det kommer till elbilar. Istället är det människor med gott om pengar, som har råd att lägga 100-300 000 kronor mer på att införskaffa en batteridriven bil, som är vinnarna i bonus/malus-systemet.

För att tydliggöra effekterna av bonus/malus ger vi här två exempel: En vanlig Skoda Octavia 1,8 TSI får en årlig skatt om 5 976 kronor och en Opel Insignia Kombi Diesel får en fordonsskatt om 11 728 kronor.

Reaktionerna har inte låtit sig vänta, nybilsförsäljningen har störtdykt och nästan 40 % färre bilar såldes i september 2018 jämfört med samma period 2017. Detta innebär ett dråpslag mot såväl bilhandlare som de bilverkstäder som skall laga och serva våra bilar. Men framför allt missgynnar det miljön då folk väljer att behålla sina gamla bilar.

I vår värld skall en familj kunna ha råd att äga en större och säkrare familjebil, en bil som klarar av att dra en husvagn, en bil som kan göra säkra omkörningar, en bil som är rymlig utan att det gräver djupa hål i familjeekonomin. Därför lägger vi i vårt budgetförslag fram ett avskaffande av bonus/malus-systemet. Vi vänder oss kraftigt emot det rödgröna styrets skattepolitik, där såväl Socialdemokraterna som Miljöpartiet vill bestraffa de svenska hushushållens bilägande. I vårt Sverige skall det inte vara endast de välbesuttna som har råd att äga en bil, utan bilen är en nödvändighet som vi anser alla som är i behov av skall ha råd med.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG