Linbana i Göteborg. Foto: Göteborgs Stad

DEBATT: "Linbanan och Västlänken har redan havererat"

Insändarskribenten Olle Rosén tycker att Hisingen, där tillväxten i stan av både bostäder och jobb sker, återigen blivit bortglömt.

  • Publicerad 12:00, 22 apr 2018

Det här är en debattartikel/insändare på GöteborgDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

Jag var i London några dagar helgen den 17–18 mars. Naturligtvis försåg jag mig med de gratistidningar som man ser överallt kring tunnelbanan.

I en av dem fanns en artikel under ”Comment” om London Transport.

Linbanan i Östra London, Boris Johnsons ”folly”, kommer att säljas eller läggas ned. Den håller inte måttet och resultatet är dåligt trots en stor sponsring av Emirates. Resandeströmmen ligger långt under prognos. London Transport förväntar sig ett avslut innan sponsringen från Emirates upphör 2021.

Samma sak gäller för hyrcyklarna, de kostar för mycket pengar och målet med satsningen anses uppnått. Det vill säga att det går att cykla i London, men skattebetalarna ska inte betala
cyklisterna. Det berömda Pariserhjulet kommer att stå kvar men driften av det står Coca-Cola för.

För några dagar sedan var jag till Coop Bäckebol och utanför stod ett par socialdemokrater och bjöd på kaffe. Jag tog upp frågan om linbanan med dem och deras resonemang kokade ner till: ”men vi måste ju få över folket”.

Är det då inte så, att redan här har Västlänken så som planerna ser ut i dag, havererat?

I vanlig ordning är det Hisingen, där tillväxten i stan av både bostäder och jobb sker, som blivit bortglömt.

Eller håller stadshuset på att bygga ett Optigas till för över en miljard? 

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG