Foto: Mostphotos

DEBATT: "Ta tåget ut i världen"

Om Sverige och Europa ska kunna nå de globala klimatmålen måste flygandet minska, och om det ska ske utan att vi slutar resa utomlands så är lösningen helt enkelt höghastighetsjärnväg och nattåg. I EU, Sveriges riksdag och i Göteborg driver Miljöpartiet på för klimatansvar och bättre tåg, skriver Ulf Kamne (MP), Kommunalråd i Göteborg och Jakop Dalunde (MP), Europaparlamentariker

  • Publicerad 13:10, 3 aug 2018

Det här är en debattartikel/insändare på GöteborgDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

Just nu diskuterar partierna i Sveriges riksdag om Sverige ska bygga järnväg för höghastighetståg, eller inte. För Göteborg är frågan avgörande, och utifrån ett europeiskt perspektiv är den svenska debatten lite märklig.

Frankrike, Spanien och Italien har redan knutit samman sina stora städer med höghastighetståg. Tyskland fortsätter att bygga ut sina höghastighetsjärnvägar, och Danmarks första höghastighetsjärnväg öppnar nästa år.

I princip alla länder som byggt en höghastighetsjärnväg har även beslutat att planera och bygga ytterligare linjer. Detta visar tydligt den framgång och nytta som dessa länder får av höghastighetståg. 

EU stödjer aktivt arbetet med att bygga samman järnvägarna över landsgränserna och många av de höghastighetsbanor som nu är under uppbyggnad kommer förbättra kopplingen mellan Sverige och Tyskland och länderna vid medelhavet.

Utvecklingen i Europa gör att när den svenska höghastighetsjärnvägen är byggd kommer det vara möjligt att kliva på tåget i Göteborg på kvällen och nästa morgon kunna äta frukost i Rom, Barcelona eller Bordeaux.

Många väljer redan bort flyget för dess stress, köer, trängsel och klimatpåverkan. Allt fler väljer tåget för semestern och antalet resor med nattåg till Berlin har fördubblats på ett år samtidigt som försäljningen av interrailkort ökar kraftigt. 

Det märkliga med den svenska debatten om höghastighetståg är att de största riksdagspartierna argumenterar som om Sveriges klimatmål är en annan fråga, eller som om Sverige är en ö i havet utan koppling till Europa. Och eftersom det europeiska perspektivet saknas i debatten så saknas även svaret på frågan: Om Frankrike, Spanien, Italien, Tyskland och Danmark kan bygga för höghastighetståg, varför kan då inte Sverige?

I EU, Sveriges riksdag och i Göteborg driver Miljöpartiet på för klimatansvar och bättre tåg. Utöver att bygga för höghastighetståg i Sverige måste bokningssystemet göras om. Det ska självklart vara lika enkelt att boka internationella tåg som det är att boka internationella flyg. Vi driver på för att det som är bra för miljö och klimatet ska gynnas, och att det som förstör vårt klimat ska stå för notan. Regeringens överenskommelse om höghastighetståg och flygskatt är två viktiga steg i denna omställning.

Om Sverige och Europa ska kunna nå de globala klimatmålen måste flygandet minska, och om det ska ske utan att vi slutar resa utomlands så är lösningen helt enkelt höghastighetsjärnväg och bra nattåg.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Trafiken – minut för minut

Vi är GBG