Retorikcoach. Jenny Jernberg Ralphsson råder dig ur du ska använda emojis på bästa sätt. Foto: Mostphotos

Emojis eller inte i jobbmejlet

När och hur bör man använda emojis? Retorikcoach Jenny Jernberg Ralphsson guidar dig genom emoji-djungeln.

  • Publicerad 12:00, 29 feb 2020

Det här är en debattartikel/insändare på GöteborgDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

Ska man använda sig av emojis i jobbmejlet eller när man mejlar en kund?

Det korta och det kanske något tråkiga svaret är - ”det beror på”.
Precis som jag har skrivit om tidigare så handlar det om att anpassa sig efter vem mottagaren är. Vilken relation har ni? Känner ni varandra? Vilken bransch tillhör du och vilken bransch tillhör personen du mejlar till?

Det finns undersökningar där man har tittat på hur personer uppfattar ett mejl från en person dem inte känner som innehåller emojis. Övergripande personer uppfattade mejlet som inte lika seriöst eller proffesionellt om det innefattade emojis, man var inte heller lika benägen att skriva ett långt och informationsrikt svar.

Om du mejlar internt på arbetsplatsen och ni har en sådan lättsam ton, så kan det passa att förstärka ett budskap med en emoji, det kan till och med lätta upp stämningen på arbetsplatsen och får du en emoji skickad till dig, kan det vara passande att lägga in en i svarsmejlet. Använd inte för många emojis så att mejlet blir rörigt. Självklart anpassar du också användandet till innehållet i mejlet. Är det ett allvarligt mejl passar det inte lika bra att använda emojis, även om det är en ledsen emoji. Då kan det få motsatt effekt och upplevas som mer irriterande än känslomässigt engagerande.

Tänk dig själv att få ett mejl på arbetet där det står”vi måste tyvärr meddela att vi kommer behöva göra neddragningar på personal. :(”.Den där emojin blir rätt irriterande då.

Är du ny på arbetsplatsen och osäker på vad som gäller, så föreslår jag att du kollar av med kollegor eller chef vad som är passande att använda för språk eller om det är okej att använda emojis. Det är alltid bättre att ha koll på vad som gäller.

På en föreläsning jag hade för ett tag sedan uppkom det en diskussion om man skulle använda utropstecken eller kommatecken efter det inledande ”hej XXX”. Några av åhörarna berättade att det var väldigt opassande på deras arbetsplats att använda utropstecken. Där var det en självklarhet eller kutym att man använde kommatecken eller ingenting efter det inledande ”hejet”. Återigen blev det tydligt hur viktigt det är att anpassa sin kommunikation efter den eller dem man kommunicerar med.

Sammanfattningsvis så skulle jag säga att var sparsmakad med emojis i jobbmejl. Ta reda på vilken syn det finns på det i din bransch eller de branscher du har kontakt med.
Tänk också på att emojis kan se olika ut i olika forum, så var säker på att den uttrycker det du vill även hos mottagaren.

Trafiken – minut för minut

GÖTEBORGSNÖJE

Coronan knäckte Nefertiti – tvingas i konkurs

Klassiska jazzklubben har dragit publik sedan 1978. I mer än 40 år har jazzklubben Neferititi lockat sin publik med artister långt utanför landets gränser. Men nu har den tvingats i konkurs. "Coronan knäckte klubben", säger verksamhetschef Tomas...måndag 6/4 10:38

DEBATT

Pest eller kolera – eller corona

Tradition Tittar man i Göteborgs uråldriga journal kan man se att historiskt sett är corona långt från den enda pandemi som drabbat staden. Digerdöden, pest, smittkoppor och kolera står att läsa.lördag 4/4 16:00

QUIZ

QUIZ: Vad betyder nyorden?

35 ord har skapats eller blivit vanligare under 2019 Animoji, deepfake, popcornhjärna och dra åt helvete-kapital är exempel på ord i Språkrådets nyordslista för 2019. Men vet du vad orden betyder?fredag 27/12 11:57