"Kritiken mot höghastighetstågen är enorm"

  • Publicerad 16:30, 24 mar 2021

Det här är en debattartikel/insändare på GöteborgDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

Jasenko Omanovic (S) och Johan Büser (S) skriver i en debattartikel den 10 mars att Göteborgsmoderaterna är tysta i frågan om höghastighetstågen. Uppenbarligen följer Omanovic och Büser inte frågan i riksdagen särskilt väl eftersom vi debatterat frågan flera gånger. Senast i början av februari i en interpellationsdebatt med infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Precis som debattörerna konstaterar har det inte skett några större satsningar på järnvägskapaciteten på decennier i Sverige. Behoven är stora – där är vi överens. Det man kan fundera på är vilka behov som är störst? 

Kritiken mot höghastighetstågen är enorm, från bland annat Riksrevisionen men också från forskare och näringsliv. Stora kostnader, andra investeringar som trängs undan och tveksam miljönytta är bara några av sakerna som kritiserats. Ett höghastighetståg mellan Göteborg och Stockholm beräknas vara klart först om 20 år och skulle innebära kanske så lite som 20 minuter snabbare restid mellan de två städerna.

Samtidigt har pendeltågskapaciteten i Västsverige redan slagit i taket så att det inte går att föra in fler pendeltåg. Det innebär också att risken för störningar är stora – något många göteborgare får uppleva när de huttrandes står och väntar på försenade tåg.

Till skillnad från Omanovic och Büser vill vi moderater prioritera att bygga ut pendeltågskapaciteten kring Göteborg så snart som möjligt. Vi vill se färre huttrande göteborgare på pendeltågsperrongerna hellre än att vi riksdagsledamöter om 20 år ska få 20 minuter kortare restid till Stockholm.

Interpellationsdebatten i februari handlade för övrigt om att planeringsarbetet om höghastighetsbanan mellan Göteborg och Borås riskerar att innebära att en död hand läggs över allt byggande i en korridor som är sju mil lång och 1,5 mil bred. Detta medan Trafikverket fortsätter utreda en eventuell dragning i flera år till. I den frågan har Omanovic, Büser och för den delen Tomas Eneroth varit väldigt tysta.

Marie-Louise Hänel Sandström (M) Foto: Riksdagen

Hans Rothenberg (M) Foto: Riksdagen

Lars Hjälmered (M). Foto: Riksdagen

David Josefsson (M). Foto: Riksdagen

Krönikor

Vem tar ansvar när framtidens byggstenar faller?

Krönika Analys. GöteborgDirekts reporter om skolgranskningen En lärare i grundskolan, som valt att ägna sitt yrkesliv åt barnen, som lägger grunden för deras framtid, går till jobbet med en klump i magen… måndag 31/5 11:25

Konsumentfrågan

Gäller svensk lag även utländska företag?

Konsument Konsument Vad gör man om man får hem en annan vara än den man beställt? Gäller svensk lag även företag som inte är baserade i Sverige? Och om man ramlar hos sin tandläkare – kan man då få ersättning för det? Konsumentrådgivare Cassandra reder ut. tisdag 18/5 16:11

Debatt

Bilar, bilar och mer bilar

Debatt Replik: Bilar i centrum Det finns ett ökat intresse för att ta sig fram med elsparkcykel, elcykel och cykel som alternativ till privatägd bil… fredag 11/6 16:00