Konsumentfråga. Vad gör man om man inte lyckas bygga ihop den nyköpta hyllan? Foto: Mostphotos

"Håll inne med betalningen"

  • Publicerad 11:40, 17 okt 2020

Cassandra Larson jobbar som konsumentrådgivare på Konsument Göteborg. Det är en tjänst som tillhandahålls av Göteborgs Stad för att ge dig som kommuninvånare gratis konsumentrådgivning till oberoende och nyttig information.

Fiberinstallationen är försenad – vad kan jag göra?

Fråga: Jag beställde i oktober 2019 fiberinstallation till mitt hus. Förväntad leveransperiod skulle vara mellan 2020-03-01 och 2020-06-30. I juni hade jag fortfarande inte hört något och kontaktar då själv företaget. Det visar sig att de inte kommer kunna leverera då de hamnat i tvist med sin entreprenör.

Arbetet kommer att återupptas när tvisten är löst men mer än så vet de inte. Får de göra så här? Vad har man för rättigheter som konsument?

Svar: När du som privatperson köper en tjänst om fiberinstallation av ett företag gäller konsumenttjänstlagen. Konsumentverket har dessutom tagit fram en vägledning som förtydligar företagets och konsumentens skyldigheter och rättigheter i avtal om fiberinstallation.

Företaget har gett dig besked om att leverans kommer att ske mellan 2020-03-01 och 2020-06-30.

Om företaget inte levererar fiberanslutningen inom den avtalade tiden, så är företaget i dröjsmål. Det betyder att de är försenade med sin leverans. I en sådan situation kan du som konsument:

Hålla inne med betalningen.

Kräva att tjänsten ska utföras.

Om förseningen är av stor betydelse för dig har du rätt att häva avtalet utan kostnad. Istället kan du ha rätt att kräva ersättning om du har drabbats av merkostnader på grund av förseningen.

Exempelvis om du anlitar ett annat företag som utför arbetet till en högre kostnad.

Lyckades inte skruva hyllan – kan jag lämna tillbaka den?

Fråga: Jag köpte en mindre hylla hos ett större möbelföretag och hämtade den på deras varuutlämning. Det stod ingenting om att hyllan var omonterad på beskrivningen av varan när jag köpte den.

Men den var omonterad och jag lyckades inte montera ihop den. Hyllplanen var så hårda att skruvarna inte gick att skruva i. Skruvarna förstördes i gängorna. Har jag rätt att lämna tillbaka hyllan trots att jag öppnade paketet och försökte montera ihop hyllan?

Svar: När du som privatperson köper en vara av ett företag gäller konsumentköplagen. Enligt lagen ska en vara ses som felaktig om den inte stämmer överens med den information du har fått innan köpet. Då har du rätt att reklamera köpet.

Det betyder att du kontaktar företaget för att klaga på att du inte har fått information om att den var omonterad och att den dessutom inte är möjlig att montera på egen hand.

Om en vara är felaktig har du rätt att kräva något av följande:

I första hand har du rätt att kräva avhjälpande. Det betyder att företaget ska åtgärda bristerna och montera hyllan.

I andra hand kan du kräva att företaget ska omleverera. Det betyder att de ska leverera en ny, felfri och monterad vara.

Om det är ett fel du kan stå ut med kan du istället kräva ett avdrag på priset.

I sista hand, om felet är av stor betydelse för dig, kan du häva köpet. Det innebär att du lämnar tillbaka hyllan och får tillbaka dina pengar. Kom dock ihåg att företaget har två chanser på sig att försöka åtgärda samma fel.

Vilka rättigheter har jag vid köp av en digital tjänst?

Fråga: Jag köper en tjänst hos ett webbhotell för att få tillgång till min domän. Nu har de ändrat sina faktureringsvillkor vilket jag inte är nöjd med. Istället för att förfallodagen inträder strax innan avtalsperioden vill de nu börja fakturera så att förfallodagen är redan en månad innan den nya avtalsperioden börjar. Är det okej att göra så?

Svar: I dagsläget saknas lagstiftning som bestämmer vilka skyldigheter och rättigheter en konsument har när hon eller han köper en digital tjänst av ett företag. Därför är det företagets avtalsvillkor som berättar vad du har rätt att kräva av dem.

Huvudregeln är att företaget inte får ändra sina villkor under pågående avtalstid eller bindningstid. I samband med att ett avtal löper ut och ska förnyas har företaget möjlighet att uppdatera sina villkor.

Du ska däremot få information om uppdateringen så att du kan ta ställning till om du vill förnya avtalet med företaget eller inte.

Konsumentrådgivare. Cassandra Larsson. Foto: Markus Andersson

Trafiken – minut för minut

GÖTEBORGSNÖJE

Musiken gav energi efter utmattningssyndromet

Lina Horner: "Musiken är som terapi för mig" Hösten 2019 blev Lina Horner sjukskriven för utmattningssyndrom. 2020 har hon kommit med både album och ep. "Musiken är som terapi för mig".måndag 26/10 14:10

KONSUMENT GÖTEBORG

"Håll inne med betalningen"

Konsument Vad gör man om fiberinstallationen försenas av en tvist? Eller om man köpt en ny hylla som man inte lyckas skruva ihop? Konsumentrådgivare, Cassandra Larsson har svaren. lördag 17/10 11:40

DEBATT

"Vem tycker att det är bra att fattiga dör tidigare?"

Debatt Den som lever sitt liv i rika Askim lever i genomsnitt 10 år längre än den som bor i Bergsjön. Den som är fattig, kortutbildad och arbetslös dör helt enkelt tidigare än den som är rik, högutbildad och har jobb. lördag 3/10 12:06

KRÖNIKOR

Axelsson: Det är mörkt för firande i oktober

Traditionsexperten om den traditionsfattiga hösten I vanliga fall avlöser de traditionella firandena varandra under årets olika månader men i oktobermörkret lyser de med sin frånvaro. söndag 25/10 11:52

QUIZ

Quiz: Vad kan du om din snart 400-åriga stad?

Firar 399 år i dag Idag är det ett år kvar till det stora 400-årsjubiléet för vår stad. Men vem grundade då Göteborg? Och hur gammal är egentligen Götaälvbron? I det här quizet kan du utmana dina Göteborgskunskaper.torsdag 4/6 15:11