Hairdresser working with beautiful woman brown hair in hairdressing salon. Close up view of hand, curling iron and the appliance Foto: Aleksey_Semykin +7(996)4187859

Kan jag reklamera min frisyr?

Kan man reklamera en frisyr man inte är nöjd med, måste man släppa in målaren mitt i vintern och får fotbollsskolan kräva betalning i efterhand? Konsumentrådgivare Cassandra reder ut.

  • Publicerad 16:36, 9 nov 2021

Cassandra Larson jobbar som konsumentrådgivare på Konsument Göteborg. Det är en tjänst som tillhandahålls av Göteborgs Stad för att ge dig som kommuninvånare gratis konsumentrådgivning till oberoende och nyttig information.

LADDA NER VÅR APP: Iphone Android

Fotbollsskolan kräver betalning i efterhand?

Fråga: Min dotter är sju år och går i en fotbollsskola. Jag har fått ett mejl som säger att om barnen inte säljer saker till klubben till ett visst belopp måste de betala 500 kronor. Är det tillåtet att ställa sådana krav?

Svar: Eftersom din dotter är minderårig utgår jag från att det är du som har anmält henne till fotbollsskolan. Det innebär att det är du som har ett avtal med föreningen om att din dotter ska få gå i deras fotbollsskola. När du ingår ett avtal med en part är båda skyldiga att leva upp till villkoren som anges i avtalet. Ena parten kan inte i efterhand lägga till krav på betalning om du inte har godkänt det. Mitt råd är därför att ta reda på vilka villkor du accepterade när du anmälde din dotter till fotbollsskolan.

Kan jag reklamera min frisyr?

Fråga: Jag undrar om det är någon skillnad på om man blir missnöjd med besöket hos en vanlig frisörsalong jämfört med en frisörskola-salong? Jag har klagat via mejl och Instagram men inte fått svar på en vecka.

Svar: Om en frisörskola tar betalt för att utföra behandlingar ses de som vilket företag som helst i lagens ögon. Däremot finns det ingen lag som gäller för specifikt frisörbehandlingar. Men du har trots det rätt att reklamera, det vill säga klaga om du är missnöjd med behandlingen.

Du har gjort helt rätt som har kontaktat skolan för att klaga på tjänsten. Att du har klagat via mejl gör det dessutom enklare att visa att du har klagat i tid. Det ligger på frisörskolans ansvar att bemöta reklamationer från deras kunder. Reklamationer ska besvaras relativt omgående. En vecka låter som en lång tid utan att ha fått svar. Även om det inte finns någon lag för frisörtjänster har du ändå rätt att be skolan att rätta till felet. Din frisör har i regel två försök på sig att göra om arbetet.

Måste målaren komma på vintern för att rätta till felet?

Fråga: Fick ett dåligt utfört arbete av en målarfirma i juli månad. De ska komma och åtgärda genom att bland annat måla sidorna på fönstren. Det innebär att jag måste ha öppet och det blir naturligtvis väldigt nedkylt så här års. Jag vet att jag måste ge dem en chans att åtgärda felen. Målaren vill komma nästa vecka, då temperaturen skall pendla mellan 6 och 12 grader. Måste jag låta dem komma eller har jag rätt att hänvisa att de får komma nästa säsong? Det kommer ju att bli väldigt nedkylt.

Svar: Den starka huvudregeln att målaren ska få chans att åtgärda felet. Däremot finns det en liten möjlighet för dig att neka dem det om du har särskilda skäl. Särskilda skäl för att avvisa ett erbjudande om åtgärd av felet kan föreligga om åtgärden skulle medföra betydande besvär eller olägenheter för dig. Jag vill understryka att du behöver tåla vissa besvär och olägenheter. Men är de betydande kan du ha rätt att tacka nej till målarens erbjudande och istället kräva ett avdrag på priset.

Tyvärr finns det inte så många beslut och domar som berättar när en åtgärd medför betydande besvär eller olägenhet. Om du felaktigt nekar målaren att åtgärda felet förlorar du din rätt att kräva ett avdrag på priset. Jag skulle råda dig att ta det säkra före det osäkra och låta målaren komma och åtgärda felet. Ett annat råd är att diskutera med målaren för att ta reda på om han frivilligt kan tänka sig att komma tillbaka när vädret har blivit varmare. Eller om det finns något sätt att undvika nedkylning av din bostad. 

DAGENS LUCKA 🎅🏼

Krönikor

Axelsson: "Vi måste hålla på våra traditioner"

Krönika Tradition Julen är en härlig högtid och tradition men det finns de som önskar att julen börjat tidigare och varat längre. De som tjänar pengar på den. Men börja inte tumma på julen för tidigt. lördag 9/10 16:30

Konsumentfrågan

Kan jag reklamera min frisyr?

Konsument Konsumentfrågan. Kan man reklamera en frisyr man inte är nöjd med, måste man släppa in målaren mitt i vintern och får fotbollsskolan kräva betalning i efterhand? Konsumentrådgivare Cassandra reder ut.tisdag 9/11 16:36

Debatt

"Stärk välfärden rättskedjan och klimatomställningen"

Debatt Politik. Socialdemokraterna inför partikongressen. Sverige och Göteborgsregionen har stora utmaningar. Välfärden – vår gemensamma vård, skola och omsorg – måste bli starkare, tryggheten måste öka och en radikal klimatomställning genomföras. måndag 1/11 13:21