Ny lag. Så påverkar nya konsumentköplagen köp av djur från uppfödare. Foto: Markus Andersson /Mostphotos

Så gör du om ditt bagage skadas på flyget

Vad gör man bagaget från flyget är skadat, måste man verkligen prata med telefonförsäljare och vad gäller vid köp av husdjur från uppfödare nu när nya konsumentköplagen trätt i kraft? Konsumentrådgivare Cassandra Larsson reder ut.

  • Publicerad 15:04, 22 jun 2022

Cassandra Larson jobbar som konsumentrådgivare på Konsument Göteborg. Det är en tjänst som tillhandahålls av Göteborgs Stad för att ge dig som kommuninvånare gratis konsumentrådgivning till oberoende och nyttig information.

Skadat bagage

Fråga: Jag har nyligen varit utomlands och när jag skulle hämta upp mitt bagage vid bagageutlämningen på flygplatsen så såg jag att bagaget blivit skadat. Har jag rätt att få någon ersättning?

Svar: Flygbolaget som du har rest med har ett ansvar för ditt incheckade bagage och har bagaget blivit skadat under flygresan så har du rätt att få ersättning för det skadade bagaget. 

Något som är viktigt att tänka på är att när du upptäcker att bagaget blivit skadat så bör du anmäla det direkt vid bagageutlämningen och se till så att du får en rapport om skadan. Den rapporten blir ditt bevis på att bagaget har blivit skadat under flygresan. Om du inte har en rapport så kan du i stället fota bagaget på flygplatsen. Då har du bildbevis på skadan och att den fanns på bagaget vid bagageutlämningen.

En annan sak som är viktig att tänka på är att anmälan ska skickas in till flygbolaget senast 7 dagar efter det att du hämtade ut bagaget vid bagageutlämningen. Flygbolagets ersättningsansvar är begränsat till 1 288 SDR (särskilda dragningsrätter), som är reservvaluta som används vid internationell handel. Det motsvarar cirka 17 100 kronor. 

Något som är bra att känna till är att flygbolag även kan ha villkor som begränsar vad du får packa ned i bagaget. Det kan exempelvis vara nycklar, viss elektronik och värdehandlingar. Det kan begränsa hur mycket ersättning du kan få om bagaget skadas. 

Telefonförsäljning

Fråga: Det ringde en telefonförsäljare till mig häromdagen och ville sälja något. Jag blev lite stressad av samtalet men tackade ändå ja, däremot så skrev jag aldrig under något. Nu är jag osäker på om jag vill ha detta, kan jag ångra mig? 

Svar: Det är alltid bra att tänka på att du inte är skyldig att prata med en telefonsäljare. Det kan låta lite otrevligt, men om du känner dig stressad av samtalet eller inte vill prata med säljaren så kan du lägga på. 

Något som är bra att känna till är att det infördes ett skriftlighetskrav vid telefonförsäljning 2018. Det innebär att företaget måste få ett skriftligt godkännande från dig för att avtalet ska vara giltigt. Med skriftligt godkännande menas exempelvis om du godkänt med bank-ID, tackat ja via sms eller skrivit under ett papper som du fått hemskickat. Något som även är viktigt att veta är att godkännandet ska ske efter samtalet. Du ska kunna få tid att tänka över erbjudandet och om du vill tacka ja eller inte. Företaget får inte uppmana dig om att tacka ja skriftligt under samtalet. 

Är det så att företaget påstår att det finns ett giltigt avtal som du är bunden till så behöver de kunna bevisa att du har tackat ja till avtalet skriftligt efter samtalet. Skulle det varit så att du hade tackat ja till avtalet skriftligt efter samtalet så kan det också vara bra att känna till att du i regel har ångerrätt i 14 dagar när du ingår avtal via telefon. Vill du inte ha avtalet längre så är det viktigt att du kontaktar företaget, gärna skriftligt om möjlighet finns, och meddelar dem att du vill ångra avtalet.

Sammanfattningsvis så är du inte bunden till något avtal om du endast har tackat ja muntligt och inte skrivit under något avtal.

Viktigt att veta är också att det finns några få undantag från skriftlighetskravet, lotteri och spel till exempel. Gäller detta ett avtal om lotteri eller spel så är du bunden om du tackat ja muntligt i telefon, eftersom det inte finns något krav på skriftligt godkännande.

Du har ingen ångerrätt heller vid avtal om lotteri eller spel. 

Köp av djur 

Fråga: 1 maj så trädde den nya konsumentköplagen i kraft och i den så finns det nya regler vid köp av djur av uppfödare. Vad är viktigt att tänka på med de nya reglerna? 

Svar: I den nya konsumentköplagen så finns det bland annat några speciella regler för dyrare djur. I lagen så ses djur som kostar mer än en tiondel av prisbasbeloppet som dyrare djur, vilket är ungefär 5 000 kronor. Vid köp av ett dyrare djur efter 1 maj så går det att avtala bort uppfödarens bevisbörda. Som konsument så behöver du kunna bevisa att felet på djuret är ursprungligt under hela reklamationstiden, som fortfarande är 3 år.

Har du blivit uppmanad av uppfödaren att göra en undersökning av djuret men struntat i att göra det, eller om du självmant har undersökt djuret så kan du inte klaga på fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen. 

För djur som inte ses som dyra i lagen så har uppfödaren bevisbördan under de första sex månaderna, jämfört med övriga varor där företaget har bevisbördan under de första två åren. 

Så gör du om ditt bagage skadas på flyget

Krönikor

Axelsson: Så blev nationaldagen röd

Krönika Tradition. Sparkade ut annandag pingst Början på året, vår och vinter, kryllar det av röda dagar i almanackan. Men så har det inte alltid varit. Helgdagar ha tillkommit och tagit bort under åren. Vårt senaste tillskott är nationaldagen.måndag 6/6 11:10

Konsumentfrågan

Så gör du om ditt bagage skadas på flyget

Konsument Konsumentfrågan: Flyg, telefonförsäljare, husdjur Vad gör man bagaget från flyget är skadat, måste man verkligen prata med telefonförsäljare och vad gäller vid köp av husdjur från uppfödare nu när nya konsumentköplagen trätt i kraft?...onsdag 22/6 15:04

Debatt

Robert Hannah (L): ”Svensk- heten känner ingen hudfärg”

Debatt Debatt. Nya svenskar behöver mer än en ceremoni med jordgubbstårta. Det menar liberala riksdagsledamoten, med rötter i Tynnered, Robert Hannah.onsdag 8/6 12:44