Inkasso. Av någon anledning blir jag fakturerad för samma beställning två gånger. Jag får inga svar från operatören och nu har jag fått inkassokrav. Foto: Mostphotos

Så gör du om du blivit dubbelfakturerad

  • Publicerad 11:34, 1 nov 2020

Cassandra Larson jobbar som konsumentrådgivare på Konsument Göteborg. Det är en tjänst som tillhandahålls av Göteborgs Stad för att ge dig som kommuninvånare gratis konsumentrådgivning till oberoende och nyttig information.

Konsumentrådgivare. Cassandra Larsson. Foto: Markus Andersson

Negativ avtalsbindning är inte tillåtet av tv-leverantör

Fråga: Min hyresvärd sade upp avtalet med vår tv-leverantör. Då skickade leverantören ut ett brev till oss.

Om vi inte besvarade brevet skulle jag bli bunden av ett avtal med dem. Jag hade inte läst brevet eftersom jag trodde det var reklam och eftersom det inte var en räkning jag hade räknat med att få. Tv-leverantören tycker nu att jag har ett avtal med dem. Det tycker inte jag. Vad gäller här?

Svar: Negativ avtalsbindning är som huvudregel inte tillåtet i Sverige. Det är inte tillåtet att binda konsumenter till ett avtal genom deras passivitet.

Därför råder jag dig att argumentera för att detta avtal inte är giltigt och att du ber företaget att avsluta avtalet och makulera alla fakturor.

Blev dubbelfakturerad – gick till inkasso

Fråga: Jag har köpt två mobiltelefoner med abonnemang till mina barn. Av någon anledning blir jag fakturerad för samma beställning två gånger.

Men jag har bara fått en uppsättning av de beställda telefonerna. Jag får inga svar från operatören och nu har jag fått inkassokrav. Vad ska jag säga till operatören?

Svar: Du är endast skyldig att betala för de varor och tjänster som omfattas av ditt avtal med operatören. Operatören kan inte fakturera för fler tjänster än vad du har tackat ja till. Nu när kravet har gått till ett inkasso­bolag är det viktigt att kontakta bolaget för att meddela även dem.

Skicka gärna med din korrespondens med operatören för att visa att du har försökt kontakta dem. Om ni inte kan komma överens kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden. Kontakta gärna Konsument Göteborg för att få mer information om vad du ska tänka på när du formulerar din anmälan.

Fick en vara någon annan beställt i mitt namn

Fråga: Någon har gjort en klädbeställning på nätet i mitt namn. Jag har inte tagit emot varorna och så fort jag upptäckte detta kontaktade jag företaget via mejl för att berätta vad som har hänt.

Företaget har inte svarat mig och nu har jag fått en påminnelse på fakturan som låg i paketet jag aldrig hämtade ut. Ska jag bara låta det vara eller vad ska jag göra?

Svar: Du har visserligen redan kontaktat företaget. Eftersom du har fått en påminnelse kan det vara bra att påminna dem om att du inte har gjort en beställning. Det är företaget som ska kunna bevisa att du har gjort en beställning från dem. Även om de skulle ha bevis på att du har gjort beställningen har du ångerrätt i 14 dagar från att du tar emot paketet. På sin höjd kan företaget endast kräva dig på returfrakten.

Köpte valp för 20 000 kronor – den visade sig vara blind

Fråga: Jag har köpt en valp för 20 000 kronor. Valpen mådde inte så bra och var ovanligt klumpig. Nu har hunden blivit undersökt av en veterinär som har konstaterat att hon är blind och att hon föddes så. En blind hund kräver mycket omvårdnad som vi inte klarar av och därför har vi bett uppfödaren att ta tillbaka hunden.

Uppfödaren skyller på att vi har orsakat blindheten och vill inte ta tillbaka henne. Därför har vi lyckats hitta en omplaceringsfamilj som kan ge valpen den omvårdnad hon behöver. Att betala 20 000 kronor för en valp som vi måste lämna bort känns inte bra. Har du några råd att ge?

Svar: I lagens mening räknas ett djur som en ”lös sak”. Det betyder att även djur omfattas av konsumentköplagen, det vill säga av samma regler som andra saker vi köper så som möbler, elektronik, kläder och bilar.

Enligt konsumentköplagen har du rätt att klaga på ursprungliga fel.

Det vill säga medfödda fel som fanns när du köpte hunden. Om hunden har ett medfött fel kan du kräva något av följande:

Att ”felet” ska åtgärdas eller en annan men frisk hund. Om detta inte är möjligt kan du i stället kräva ett avdrag på priset. Avdraget ska motsvara mellanskillnaden av vad en sjuk respektive frisk hund är värd. Om felet är av stor betydelse för dig har du rätt att häva köpet. Det betyder att du har rätt att lämna tillbaka hunden och få pengarna tillbaka.

Eftersom du har hittat en omplaceringsfamilj är det lämpligaste att kräva ett prisavdrag från säljaren. Om ni inte kan komma överens har du möjlighet att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.

Krönikor

Jernberg: Så ger du kritik på ett smartare sätt

Krönika Retorik Kritik kan både vara svårt att ta emot och att ge. Det här ska du tänka på för att kritiken inte ska landa fel hos mottagaren. söndag 29/11 12:10

Konsumentfrågan

Synade min optiker – kan jag ångra mitt köp?

Konsument Konsument Får jag ångra mitt köp efter att jag synat min optiker? Vad gäller om jag köpt en vara över Facebook? Konsumentrådgivare Cassandra Larsson reder ut. söndag 22/11 11:51

Debatt

"Vi måste hitta sätt att binda ihop staden"

Debatt Debatt: Västsvenska Handelskammaren Med Älvstadens utbyggnad har en förflyttning av Göteborgs centrum börjat, här pekas Frihamnen ut som en ny mitt. Nu måste vi ta tag i frågan om hur vi binder ihop staden över vattnet och på Hisingen. lördag 28/11 11:40