Synade min optiker – kan jag ångra mitt köp?

  • Publicerad 11:51, 22 nov 2020

Cassandra Larson jobbar som konsumentrådgivare på Konsument Göteborg. Det är en tjänst som tillhandahålls av Göteborgs Stad för att ge dig som kommuninvånare gratis konsumentrådgivning till oberoende och nyttig information.

Konsumentrådgivare. Cassandra Larsson. Foto: Markus Andersson

Köpte vinteroverall på Facebook – men den dök aldrig upp

Fråga: Jag har köpt en overall till mitt barn genom en grupp på Facebook. Jag betalade för frakt och overallen innan jag fick den. Nu har det gått över en månad, jag har inte sett röken av en overall och jag har skickat påminnelser men säljaren går inte att nå.

På grund av vädret har jag inte kunnat vänta längre och därför varit tvungen att köpa en annan overall. Hur kan jag kräva tillbaka mina pengar?

Svar: När du som privatperson köper en vara av en annan privatperson är du inte skyddad av konsumentlagstiftning och du kan inte heller kostnadsfritt anmäla din tvist till Allmänna reklamationsnämnden.

Enligt köplagen ska overallen levereras till dig inom den tid ni har kommit överens om. Om ni inte har kommit överens om en tid ska den skickas till dig inom rimlig tid. Om förseningen är av stor betydelse för dig och säljaren borde ha insett det har du rätt att häva köpet och kräva tillbaka dina pengar.

Rent praktiskt bör du börja med att uppmana säljaren skriftligt att återbetala dig och ge hen ett sista datum för detta. Om återbetalningen inte sker inom den tiden kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden för att kräva tillbaka dina pengar.

Om säljaren inte återbetalar dig trots det har du möjlighet att stämma personen till tingsrätten för att få din tvist prövad. Att ansöka om betalningsföreläggande kostar 300 kronor och ansökningsavgiften till tingsrätten kostar 900 eller 2400 kronor beroende på värdet på ditt krav.

Synade min optiker – kan jag ångra mitt köp av glasögonen?

Fråga: Jag gjorde ett syntest och köpte ett par glasögon hos en optiker. Glasögonen kändes inte alls bra och jag vande mig aldrig vid dem. Optikern har försökt justerat dem fyra gånger utan resultat.

Till slut fick jag nog och gick till en annan optiker för att göra en ny synundersökning. Den optikern kunde konstatera att mina glasögon är alldeles för starka. Jag vill hellre köpa ett par nya glasögon hos den nya optikern och undrar om jag kan göra det.

Svar: Enligt konsumentköplagen har du rätt att klaga på en vara med ursprungligt fel i tre år. Då kan du kräva att säljaren ska göra om och göra rätt, det vill säga ge dig ett par glasögon med rätt styrka. Däremot behöver du inte tåla hur många försök som helst.

Om optikern inte klarar av att rätta till samma fel efter två gånger kan istället kräva att ”häva köpet”. Det innebär att du lämnar tillbaka glasögonen och får tillbaka dina pengar.

Om du därefter går till en annan optiker och köper likvärdiga glasögonen men till ett dyrare pris kan du under vissa förutsättningar kräva skadestånd på mellanskillnaden.

Vad gör jag om Postnord inte levererar mitt paket?

Fråga: Jag undrar om det går att få kompensation för när Postnord inte gör försök att leverera paket. Jag betalar för tjänsten att få saker hemlevererat och suttit vid porten under tiderna de har angivit.

Paket utlovas någon gång mellan 8–16 men ingen dyker upp. Jag får dock sms om att de har försökt men att jag inte var hemma och att paketet kommer skickas till ombud.

Jag betalar alltid extra för att få det hemskickat och ändå skickas paketet direkt till ombud. När jag hör av mig till Postnord svarar de inte, eller i vissa fall har de hänvisat till att företaget som köpte tjänsten ska göra reklamationen.

Ett ¨nytt leveransförsök¨ har erbjudits men det är inte säkert det kommer göras något leveransförsök då heller, samtidigt som man behöver ändra sitt schema ytterligare en dag för att kanske få leverans. Jag betalar för en tjänst som inte ges. Vad kan jag göra?

Svar: När du köper varor av ett företag som använder PostNord som transportföretag har du ingått ett avtal med säljaren av varan och inte PostNord.

Därför är det till säljaren du ska lämna ditt klagomål.

Säljaren ansvarar för att varorna ska levereras inom den tid och på det sätt som ni har kommit överens om. Om säljarens underleverantör, PostNord i ditt fall, inte kan hålla sina löften är det säljaren som står som ansvarig gentemot dig.

I första hand kan du kräva att säljaren ska leverera varan så som ni kommit överens om. I sista hand kan du kräva återbetalning för det extra du har fått för att få varan levererad till hemmet.

Krönikor

Jernberg: Så ger du kritik på ett smartare sätt

Krönika Retorik Kritik kan både vara svårt att ta emot och att ge. Det här ska du tänka på för att kritiken inte ska landa fel hos mottagaren. söndag 29/11 12:10

Konsumentfrågan

Synade min optiker – kan jag ångra mitt köp?

Konsument Konsument Får jag ångra mitt köp efter att jag synat min optiker? Vad gäller om jag köpt en vara över Facebook? Konsumentrådgivare Cassandra Larsson reder ut. söndag 22/11 11:51

Debatt

"Vi måste hitta sätt att binda ihop staden"

Debatt Debatt: Västsvenska Handelskammaren Med Älvstadens utbyggnad har en förflyttning av Göteborgs centrum börjat, här pekas Frihamnen ut som en ny mitt. Nu måste vi ta tag i frågan om hur vi binder ihop staden över vattnet och på Hisingen. lördag 28/11 11:40