Bemötande viktigare än du tror

  • Publicerad 10:34, 4 nov 2020

Det här är en krönika på GöteborgDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens.

Om personen ofta möts med en irriterad ton kanske det blir en ond cirkel...

Retoriker. Jenny Jernberg Rahlpsson. Foto: Markus Andersson

Har du tänkt på att genom att ändra ditt eget beteende mot en person, så kanske den i sin tur ändrar beteendet mot dig?

För ett tag sedan fick jag höra om ett par som hade haft det kämpigt en tid. Som en sista utväg testade frun att ändra sitt beteende mot mannen. Frun skulle alltså agera på ett annat sätt i vissa situationer än vad hon brukade göra. Det resulterade i att mannen först blev lite smått chockad när de vanliga kommentaren eller tonfallet inte inföll.

Mannen i sin tur började då bemöta frun på ett nytt sätt. Allt detta slutade med att deras förhållande fick en nystart och de kände sig som nykära i varandra.

Sjävklart skulle de omvända rollerna kunna vara precis lika sant.

Jag tycker det här är ett bra exempel på hur viktigt det är att börja i den änden som du kan påverka själv.

Vi har väl alla mött någon person som vi upplever på ett visst sätt. Kanske vi tycker att personen ofta uppträder irriterat. Jag kan inte låta bli att då börja fundera över varför personen uppträder som den gör.

Om personen ofta möts med en irriterad ton kanske det blir en ond cirkel där den också börjar bete sig otrevligt tillbaka. Man brukar säga att man bara kan ändra på sig själv och inte på andra. Det tycker jag är ett bra uttryck, men jag skulle också vilja påstå att genom att ändra ditt beteende så kan du i många fall ändra andras beteende.

Jag arbetade i flera år i en biljett­kassa och där mötte jag en del personer som jag visste på förhand kanske inte alltid hade den trevligaste tonen. Efter ett tag började jag se det som en utmaning att försöka få kunden att ge mig ett litet leende när kunden lämnade kassan.

Jag la in ett litet skämt i konversationen eller hälsade kunden välkommen på ett sätt som visade att jag visste vem kunden var.

Efter ett tag så märkte jag att när kunden kom in till kassan så var det med en helt annan energi.

Jag kunde till och med få ett leende tillbaka ibland. Det blev en viktig påminnelse om att hur jag bemöter andra är också så jag kommer bli bemött själv.

Vi vet inte alltid varför människor beter sig som de gör, men det vi kan påverka är vårt bemötande mot andra.

Därför blir mitt retoriktips denna gång att testa att bemöta människor på ett annorlunda sätt än du brukar och utforska hur bemötandet blir tillbaka.

Kanske blir du förvånad över att du får en helt annan reaktion än den du brukar få. Vem vet, du kanske lär känna dina medmänniskor på ett helt nytt sätt?

Krönikor

Jernberg: Så ger du kritik på ett smartare sätt

Krönika Retorik Kritik kan både vara svårt att ta emot och att ge. Det här ska du tänka på för att kritiken inte ska landa fel hos mottagaren. söndag 29/11 12:10

Konsumentfrågan

Synade min optiker – kan jag ångra mitt köp?

Konsument Konsument Får jag ångra mitt köp efter att jag synat min optiker? Vad gäller om jag köpt en vara över Facebook? Konsumentrådgivare Cassandra Larsson reder ut. söndag 22/11 11:51

Debatt

"Vi måste hitta sätt att binda ihop staden"

Debatt Debatt: Västsvenska Handelskammaren Med Älvstadens utbyggnad har en förflyttning av Göteborgs centrum börjat, här pekas Frihamnen ut som en ny mitt. Nu måste vi ta tag i frågan om hur vi binder ihop staden över vattnet och på Hisingen. lördag 28/11 11:40