Så ger du kritik på ett smartare sätt

Kritik kan både vara svårt att ta emot och att ge. Det här ska du tänka på för att kritiken inte ska landa fel hos mottagaren.

  • Publicerad 12:10, 29 nov 2020

Det här är en krönika på GöteborgDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens.

Retorikcoach. Jenny Jernberg Ralphsson. Foto: Markus Andersson

Har du någon gång gett en person kritik i all välmening, men det har tagits emot på ett helt annat sätt än du tänkt dig?

Konstruktiv kritik är oftast utvecklande för oss och något som leder oss framåt. Men att ge en person kritik eller feedback är inte alltid det lättaste. Det är inte heller det allra lättaste att ta emot kritik.

Många gånger kan kritiken kännas jobbig precis när vi får den och vi reagerar med ilska, men i grunden känner vi oss kanske sårade. När det gått en tid och vi hunnit landa, kanske vi kommer till insikt att det faktiskt låg någonting i den där kritiken. Eller så kommer vi fram till att det var helt taget ur luften.

En tumregel jag brukar gå efter är att om jag får samma kritik från flera personer i olika sammanhang, så är den enda gemensamma nämnaren jag, och då finns det en stor risk (eller chans, beroende på hur man ser det) att det ligger något i kritiken.

En del kritik jag har fått genom åren har gjort riktigt ont, kanske för att jag någonstans anat att det legat en sanning i den. När det har gått en tid och jag har funderat över den, rannsakat mig själv och utforskat om det funnits fog för kritiken, har det utvecklat mig.

Självklart ska man fundera över vem som ger kritiken och vilken grund personen har. Är personen kunnig inom området? Har personen på fötterna för att kunna ge dig kritik eller feedback? Kommer det från ett bra ställe, alltså är det i all välmening som den ges?

Här kommer några råd till dig som ger kritik.

Fundera över varför du vill ge kritiken eller feedbacken. Hur kan den hjälpa personen framåt? När du besvarat det kan du formulera din kritik på ett sådant sätt så att mottagaren kan förstå och se ett värde i det som framförs.

Därför krävs det ofta lite förberedelse - speciellt om du är i en maktposition, chef eller liknande, då den som får kritik ofta kan känna sig lite utsatt.

Tänk på att vara saklig och klargör ditt syfte. Då blir det lättare för mottagaren att förstå och ta till sig av det som sagts. Timingen när du framför den är också viktig. Precis efter en prestation kan det vara känsligt att få kritik, eftersom man själv kanske behöver smälta det man precis gjort.

Man kan då ge positiv feedback och ta det man tycker kan förbättras dagen efter t ex. Ett bra sätt att framföra det på, kan vara i ”jag” form. Hur du upplever en viss sak. Glöm inte heller att stämma av hur kritiken landar, t ex att du frågar ”hur landar det här hos dig?”.

Då visar du att du bryr dig om mottagaren och du öppnar upp för en dialog.

Krönikor

Vem tar ansvar när framtidens byggstenar faller?

Krönika Analys. GöteborgDirekts reporter om skolgranskningen En lärare i grundskolan, som valt att ägna sitt yrkesliv åt barnen, som lägger grunden för deras framtid, går till jobbet med en klump i magen… måndag 31/5 11:25

Konsumentfrågan

Gäller svensk lag även utländska företag?

Konsument Konsument Vad gör man om man får hem en annan vara än den man beställt? Gäller svensk lag även företag som inte är baserade i Sverige? Och om man ramlar hos sin tandläkare – kan man då få ersättning för det? Konsumentrådgivare Cassandra reder ut. tisdag 18/5 16:11

Debatt

Bilar, bilar och mer bilar

Debatt Replik: Bilar i centrum Det finns ett ökat intresse för att ta sig fram med elsparkcykel, elcykel och cykel som alternativ till privatägd bil… fredag 11/6 16:00