De lyfter dansen till nya höjder

Med "Au revoir" söker koreografparet Honji Wang och Sébastien Ramirez ny utmaningar. Från grunden i hiphop tar de sin dans uppåt väggarna och gör den rent av svävande.

  • Publicerad 15:40, 11 mar 2020

Det är väldigt jobbigt för dansarna där höfterna tar stryk.

Honju Wang kommer springande i Göteborgsoperans korridorer. Hennes tid är knapp när hon ger Göteborg Direkts reporter audiens. Inte för att hon inte vill, men "Au revoir" är hennes och hennes partners, Sébastien Ramirez, största dansverk. Inget får gå fel. Allt ska klaffa.

– Vi fick en förfrågan från Katrín (Hall, konstnärlig chef, dans på Göteborgsoperan, reds anm). Vi blev ju förstås smickrade av erbjudandet, men visste egentligen inte vad vi skulle göra, säger hon.

– Katrín tog en risk och vi visste ju att normalt sett är det mer kända koreografer som får chansen. Men för oss är det förstås en stor möjlighet.

Knappt om tid

När Göteborg Direkt är på plats är det bara dagar till premiären på "Au revoir".

– Det är ju första gången vid jobbar här och det är ju en scen för dans utan också opera och musikal. Så scenen är stor, förklarar Honju Wang.

– Här får vi ju tillgång till mer resurser än vad vi är vana vid, både gällande teknik och dansare. Katrín frågade hur många dansare vi vill använda oss av: 10 eller 30? Vi var tveksamma till för många, men hon ville att vi skulle använda flera.

Det blev till slut 16 dansare på scen, som in i det sista drillas av det kreativa koreografparet som har sin bas i franska Montpellier och har varit ett team sedan 2007.

Bakgrund inom breakdance

Sébastien Ramirez har sin bakgrund inom breakdance. Honju Wang likaså, men också nutida dans och balett. Med "Au revoir" har de båda spänt bågen ytterligare.

– Hiphop är ju ett sätt att utmana gravitationen där man försöker göra saker som är omöjliga, säger Honju Wung och förklarar upprinnelsen till "Au revoir".

– När Sébastian träffade en stuntman och såg hur de jobbade blev han nyfiken. Han fick lära sig en del knep, förklarar Honju Wang.

Wang-Ramirez har använt sig av tricken i tidigare föreställningar, men inte i så stor skala som nu i "Au revoir". Bland annat kommer dansarna bokstavligen klättra på väggarna och dessutom sväva fritt.

– Det har varit en lång process och inte minst svårt att koreografera, säger Honju Wang.

Räknar sekunder

Hon pekar på aspekten att inom streetdance räknar man inte tid eller hur många varv någon snurrar. Här måste varje rörelse vara på hart när sekunden eftersom det är så mycket teknik inblandat.

– Sedan är det svårt med dansarna i luften. En swing kan ge olika slags pendel beroende på kraften som dansaren ger, säger hon.

– Det är dessutom väldigt jobbigt för dem där höfterna tar stryk. När de är i luften sker motvikten manuellt, så det är också viktigt med säkerheten och absolut också tilliten.

Au revoir

Är: En dansföreställning skapad av det franska koreografteamet Wang-Ramirez. Det ingår i "Beyond" på Göteborgsoperan där även Yoann Bourgeois dansverk "Hurrican" ingår. Wang Ramirez – Honji Wang och Sébastien Ramirez – kombinerar ofta stilar som hip hop och popping med kampsport, nutida dans, fysisk teater och akrobatik. Yoann Bourgeois verk bygger ofta på nära samarbeten med ingenjörer för scenografin.

Premiär: Fredag 6 mars. Med speladatum fram till och med 19 april.

Visa merVisa mindre

Vi är GBG