Dramatik med både humor och historiska vingslag

Dramatikern Hans Blomqvist förenar klassiskt drama med nutid. Så blir "Sokrates död" en pjäs om då med högaktuella ämnen.

  • Publicerad 14:23, 17 feb 2020

Jag tror att till och med Sokrates skulle uppskatta att pjäsen inte var så tung.

Spjuver in i det sista. Så vill Hans Blomqvist skildra den grekiska filosofen Sokrates (cirka 469–399 före Kristus) i sin pjäs "Sokrates död". Ett drama inte utan humor och heller inte utan dagsaktuella reflektioner.

– Den bygger till stora delar på, främst, Platons text av Sokrates försvarstal. Om än historiskt putsat. Men jag har gjort ett före och efter rättegången där Franz Kafkas "Processen" har fått inspirera, säger han.

– Jag tror att till och med Sokrates skulle uppskatta att pjäsen inte var så tung.

På scen bara tre skådespelare: Erik Åkerlind (Sokrates), Peter Jägbring (åklagaren Meletos) och Madeleine Laine (Sokrates dotter Aspasia).

– Henne har jag diktat till. Även om Aspasia var en historisk person, känd för sin skönhet. Det var skönt att hitta någon som var Sokrates överman i form av en kvinna, förklarar Hans Blomqvist.

– Jag har försökt jobba med något slags pondus och låta henne ta plats, säger Madeleine Laine om sin roll.

– Hon vågar ifrågasätta sin pappa.

Sokrates utsätts i slutet av sin levnad för ryktesspridning och förtal. Något som får honom att yttra "Falska ord är inte bara onda i sig, utan de infekterar själen med det onda". Som en spegel av social medier i dag.

Sokrates död

Är: En nyskriven pjäs skriven av Hans Blomqvist för Göteborgs dramatiska teater. Pjäsen är baserad på Platons text om Sokrates (död 399 före Kristus) försvarstal samt Frans Kafkas "Processen".

Skådespelare; Erik Åkerlind, Peter Jägbring och Madeleine Laine.

Premiär: 15 februari. Spelas under våren.

Vi är GBG

    Vi är GBG