Aeroklubben har högflygande planer

Världens äldsta flygande flygklubb fyller hundra år: Aeroklubben i Göteborg. Och de firar det med att ta sikte på en mer miljövänlig framtid.

  • Publicerad 15:11, 8 jun 2018

– Ser du, helt stabilt, säger piloten Nejc Faganelj glatt och släpper spakarna.

Flygplanet rycker till när det hamnar i lite turbulens, men piloten rycker på axlarna och låter planet glida över Hisingen. Propellrarna snurrar, men planet är förhållandevis tyst.

Det drivs nämligen på el.

Det är bara ett tillstånd i den europeiska certifieringen från att bli det första flygplanet som drivs på el och inte bara är ett experiment. Det har tagit tid eftersom flygplanet är det första i sitt slag, men snart ska certifieringen vara klar, tror piloten Nejc Faganelj som också representerar det slovenska företag som har tillverkat elflygplanet.

Då ska Aeroklubben tillsammans med Serneke, som äger marken där Säve flygplats ligger, köpa ett sådant flygplan. Det kostar ungefär två miljoner kronor att köpa in, men när det väl är uppe i luften är kostnaden en tiondel jämfört med ett motsvarande flygbränsledrivet plan.

– Det ligger något i att man säger att flyg idag är en miljöbov, säger Måns Theorin, ordförande i Aeroklubben i Göteborg. Det finns oerhört mycket att göra på området och här känner vi att vi drar vårt strå till stacken och visar att det finns en framtid som är mer miljövänlig än vad den har varit historiskt.

I och med att Serneke tillsammans med Göteborg energi ska bygga Sveriges största solcellspark i anslutning till flygfältet kommer elplanet att kunna tankas med ren energi därifrån.

– Jag tycker att framtiden är spännande, säger Måns Theorin. Vi tycker jättemycket om det historiska och hjälper veteranflygklubben med plats i hangar och så. Vi försöker ha en backspegel också, men ska vi utvecklas som förening måste man nog ha ett öga framåt.

Måns Theorin tror att framtiden kommer erbjuda en mix av olika bränslesorter, där el är en av dem.

– Vi får se hur det ser ut när vi firar två hundra år, säger han, om alla flyger runt i elflygplan då.

Nere på marken kan man se att trafiken på lederna tätnar men ovan Göteborg är det stillsamt.

Nejc Faganelj har flugit flygplan sedan han var elva år, i trettio år nu, och han tycker att elvarianten är trivsam att flyga.

– Det är ett trevligt andra hem, säger han och skrattar strax innan planet nuddar mark.

9-10 juni 2018

Aeroklubben i Göteborg firar 100 år med seminarium, fly-in och flyguppvisningar.

Aeroseum anordnar Helimeet och Barnens flyghelg på Aeroseum Säve depå, med bland annat flygplan och helikoptrar i såväl luften som på marken.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG