PROGRAMMERING. Här programmerar barnen på Långmosseskolan färdvägen för roboten. Foto: Natalia Lessner

Angeredsskola i framkant i digitalt arbete

Kan man rida på en isbjörn? Det får eleverna på Långmosseskolan i Angered fundera på när skolan satsar på källkritik och digital kompetens. När Göteborg stod värd för årets internordiska lärarkonferens fick skolan visa upp sitt arbete.

  • Publicerad 13:47, 4 dec 2018

Göteborg har ingått ett internordiskt lärar- och chefsutbyte sedan 1960-talet. När årets fokusområde, digitalisering, blev klart blev Långmosseskolan i Angered utvald till att få och framför allt ge digital inspiration.

– Vi är en-till-en skola och varje elev har haft en Ipad sedan 2013 så vi har hållit på ett tag, säger Natalia Lessner, leg F-3 lärare, Långmosseskolan.

Riktlinjerna kring digital kompetens stärktes i läroplanen inför läsåret. I matte handlar det bland annat om att elever i årskurs 1 till 3 ska lära sig stegvisa instruktioner och programmering. I ämnen som samhällskunskap och svenska handlar det mycket om hur man som individ påverkas i ett digitalt samhälle.

Ryktesspridning på schemat

På Långmosseskolan har man fokuserat på risker och möjligheter i digitala miljöer. Eleverna får bland annat lära sig skillnaden på hur rykten sprids på nätet och i verkliga livet och att alltid vara källkritisk till både text och bilder.

Natalia Lessner menar att hennes elever, den yngsta generation, kommunicerar mycket med bilder, vilket ställer höga krav på källkritisk förmåga och funderingar kring om bilder kan ljuga.

– För det kan de ju. Ett tydligt exempel var en manipulerad bild där barn med vanliga kläder red på en isbjörn. Jag sa att barnen skickat ett brev till mig att de hälsade att det var roligt att rida på en isbjörn, men då kom elevernas källkritiska förmåga igång ganska snabbt. De resonerade att det var farligt med lite kläder och att isbjörnen var mer åt det tecknade hållet medan barnen var fotade.

Blev våra nordiska grannar imponerade av ditt och Långmosseskolans digitala arbete?

– Vi ligger i framkant med källkritik men Finlands läroplan har tydliga mål gällande digital kompetens för varje årskurs, vilket vi saknar i Sverige. De var även imponerade av en förskola som verkligen ligger i framkant med digitalisering, men det ser väldigt olika ut i Göteborg.

Vad digital kompetens?

Att kunna förstå hur digitaliseringen påverkar samhället och individen.

Att kunna använda och förstå digitala verktyg och medie.

Att ha ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik.

Att kunna lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt med användning av digital teknik.

Källa: Skolverket

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG