Sparar tid. Esther Bengtsson tar gärna med klasskompisen Maja Ekfeldt på en tur i sin vita mopedbil. Foto: Johanna Roos

Antalet mopedbilar exploderar i Göteborg

Sedan 2017 har antalet registrerade mopedbilar i Göteborg mer än tredubblats. På mopedbilsparkeringen utanför Noblaskolan i Nya Hovås blir konkurrensen om platserna allt hårdare.

  • Publicerad 06:30, 14 maj 2022

Den vanligaste fördomen mot oss mopedbilsförare är nog att alla kör som idioter.

– Jag kör den nästan hela tiden, först till skolan och sedan till stallet, säger Esther Bengtsson som går i nian på Noblaskolan i Nya Hovås.

Bara under det senaste året, sedan hon fick sin bil, har hon märkt en tydlig ökning av mopedbilar bland eleverna på skolan, särskilt sedan 07-orna börjat fylla 15.

– Det är smidigt, så slipper föräldrar skjutsa till träningar och kompisar.

Hon menar att den vanligaste åldern för att köra mopedbil i området där hon bor är mellan 15 och 16, innan gymnasiestarten som för de flesta innebär lite längre resor till skolan.

På mopedbilsparkeringen utanför entrén till Spektrumhuset står miniatyrbilarna med de röda LGF-skyltarna i långa rader.

Tredubblats i Göteborg

Esther Bengtsson och hennes klasskompisar tror att valet av fordon beror mycket på var man bor.

– Ute på landsbygden är det vanligare med epa-traktorer, medan här kör många mopedbil istället.

År 2017 fanns det 93 registrerade mopedbilar i Göteborg. I slutet av 2021 landade den siffran på 298, alltså en ökning med 220 procent.

Det kan jämföras med hela landet där antalet mopedbilar ökat med 84 procent sedan 2017.

Flest antal finns i Sundsvall, 503 stycken, men i relation till antal invånare är Osby i Skåne mopedbilstätast med i genomsnitt 8,6 bilar per 1 000 invånare följt av Danderyd med 7,3.

Möts av fördomar

En nackdel med mopedbilarna är den låga krocksäkerheten. På grund av att vikten inte får överstiga 425 kilo byggs bilarna av lätta material som plast, aluminium och komposit.

– Det är väl inget som man tänker så mycket på och jag kör oftast bara på småvägarna, säger Esther Bengtsson.

En mopedbil får framföras i maximalt 45 kilometer i timmen och för att få köra krävs ett AM-körkort, eller körkort med annan behörighet, samma som för moped.

– Den vanligaste fördomen mot oss mopedbilsförare är nog att alla kör som idioter. Det stämmer såklart inte, även om det finns de som inte borde få köra. Som 15-åring är man ju ändå ganska ung.

Samtidigt kan hon ibland uppleva en obefogad irritation från andra trafikanter, trots att hon följer alla regler.

– Ofta handlar det inte om hastigheten utan att man bara stör sig på mopedbilen.

Fakta: Mopedbilar

En mopedbil som klassas som moped klass II har samma regelverk som en moped klass II men får inte framföras på cykelbanan.

Mopedbil får köras av den som är över 15 år och har AM-körkort, ellerkörkort med annan behörighet.

Maxhastigeten är 45 km/h.

Bilen får maximalt väga 425 kilo och byggs därför i lätta men dyra material som plast, aluminium och komposit.

Nypris: Från cirka 120 000 kronor

Visa merVisa mindre

Antal registrerade mopedbilar

Flest registrerade mopedbilar 2021:

Sundsvall: 503

Gävle: 429

Nacka: 453

Stockholm: 453

Kungsbacka: 453

Flest antal mopedbilar per 1000 invånare:

Osby: 8,6

Danderyd: 7,3

Nykvarn: 5,4

Timrå: 5,6

5,1 Sundsvall

Visa merVisa mindre

Vi är GBG