Äntligen: Nu kan Hisingsbron färdigställas

Nästa historiska moment i Hisingsbrons framväxt är på gång. Det efterlängtade spanska stålet - som ska koppla ihop älvstränderna - är på ingång efter månader av försening. Trots fördröjningen är projektets ambition att hålla tidsplan och öppna bron 2021.

  • Publicerad 08:04, 1 okt 2019

Bygget av Hisingsbron har pågått sedan år 2016. Förra hösten göts den gigantiska bottenplattan som ska bära upp de fyra bropelarna.

Sedan dess har framförallt annat betongarbete utförts i väntan på det så kallade spanska stålet som är flera månader försenat.

För utan stål ingen länk över älven.

– Men när vi nu får stålet kan vi bygga ihop bron så att man ser hur den hänger ihop från ömse sidor, Hisingen till fastlandet. Det är stålet som bär upp farbanan och formar pylonerna och därför är stålet viktigt, säger Carl-Anton Holmgren, projektchef, Hisingsbron, trafikkontoret.

Stålet produceras i Spanien och förseningen därifrån beror bland annat på att arbetet har blivit mer omfattande än beräknat vilket har inneburit förändringar i stålkonstruktionen. Samtidigt som det dröjde för ståltillverkan att komma upp i produktionstakt, menar Carl-Anton Holmgren.

Senaste nytt är att skepp lastat med stål avgår från Bilbao i början av oktober och förväntas ankomma i Göteborgs hamn ett par veckor senare.

Trots förseningen är ambitionen att bron kommer att bli klar i tid och öppna för trafik i två omgångar som planerat år 2021.

– Under sen vår, innan sommaren öppnar vi först den stora bron som kallas Arpeggio för fotgängare, bilar, cyklister och bussar och lastbilar. Efter sommaren öppnar vi det som kallas kollektivtrafikbroarna. Då kan spårvagnar också köra på bron.

Växer fram. Trots förseningar är ambitionen att bron ska stå klar och öppna 2021. Foto: Trafikkontoret

Vad händer om stålet inte kommer som planerat?

– Vi har jobbat med att lägga om produktionen för att kunna göra andra saker tidigare för att hålla tidsplanen. Våra marginaler är betydligt mindre. Men nu har vi en tidsplan som vi tror på.

Provning av lyftdel

Arbetet med att montera stålet beräknas pågå till början av nästa år. När stålet är på plats är det dags för farbanan att ta form.

– För att kunna köra på bron måste man ha en farbara. Den kommer vi att gjuta i betong fram till nästa sommar, säger CarlAnton Holmgren och tillägger:

– Samtidigt pågår det provning i fabrik av maskineriet för lyftdelen, som monteras i mitten av bron.

Till skillnad från Götaälvbron som är en klaffbro är ersättaren Hisingsbron en så kallad lyftbro där mittendelen lyfts upp mellan fyra pyloner vid öppning. Tiden för öppning och stängning beräknas dock bli princip den samma i fortsättningen.

För 80 år sedan stod Götaälvbron klar och har sedan dess varit en viktig länk mellan Hisingen och Göteborgs innerstad. Om knappt två år är det dags för Hisingsbron att axla den rollen.

– Det kommer att bli spektakulärt och om man tycker det är roligt med stora byggdelar så kan man med fördel titta på kommande arbetsmoment. Jag tror inte att man behöver vara byggnadsingenjör för att tycka det är intressant. Det är inte varje dag man sätter ihop en bro över Göta älv.

Lyftbro. Foto: Tomorrow AB (visionsbild)

Foto: Tenjin Visual

Trafiken – minut för minut

Annons

18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se