Byts ut. Den gamla snedhissen byts ut till en modern med större hisskorg. Foto: Edvin Bergström

Äntligen: Olycksdrabbade hissen byts ut

Nu stannar hissen till den underjordiska spårvagnshållplatsen i Hammarkullen för sista gången. Det är äntligen dags att ersätta den eftersatta hissen mot en modern.

  • Publicerad 05:30, 1 feb 2021

Det har länge flaggats för att såväl Hammarkullen som den underjordiska spårvagnsstationen, som innehåller allt från servicebutik till konsthall, ska rustas upp.

Först på tur står den olycksdrabbade snedhissen mellan stationens entré på marknivå till spåren 25 meter ner i underjorden, som GöteborgDirekt rapporterade om redan 2018.

Skräcken: Skar sönder sig på obesiktad hiss

Nu är äntligen arbetet på gång med att byta ut hissen och från och med 1 februari stängs den gamla hissen av. 

– Det blir en ny modern snedkabelbana som går på räls. Men för att uppfylla dagens myndighetskrav krävs en större hisskorg för att få plats för exempelvis en bår, säger Michael Rockström, projektledare, trafikkontoret.

Varför har det dröjt så länge att byta ut hissen?

– Vi är en kommunal förvaltningen och det är inte bar att trolla fram finansieraring utan politiken måste säga sitt när det rör sig om så mycket pengar.  Anläggningen är väldigt komplicerad där vi måste ta bort delar av berget för att få en ny hiss. Det kräver planeringsarbete som kan ta år.

Efter Josephs larm: Farliga hissen byts ut

Hänvisas till bussar

Personer med exempelvis barnvagn och rullator som inte har möjlighet att ta sig upp och ner i den långa rulltrappan till hållplatsen, hänvisas till bussar under perioden då hissen är stängd.

Den nya hissen beräknas var på plats och i bruk under sommaren 2021.

Sålt – Hammarkulletorget får ny ägare

Stationen ska moderniseras

Själva stationsbyggnaden ska också moderniseras och det pågår en genomförandestudie för att undersöka vilka ytterligare åtgärder som skulle kunna göras och till vilken kostnad.

– Vi tittar bland annat på hur ytskikten kan renoveras så att stationen blir trevligare och mer attraktiv. Vi tittar även på hur vi skulle kunna utveckla ytorna inne i stationen med hjälp av en eventuell ombyggnad/utbyggnad, säger Sara Hedenskog, samhällsplanerare, trafikkontoret.

Hon tillägger:

– En annan sak vi ser över är möjligheterna med en ny entré som öppnar upp sig mot torgsidan. Så förslagen handlar både om att lyfta stationen med lite mindre insatser som grundrenovering och ytskikt samt större ingrepp som skulle bidra till att stärka Hammarkulletorget.

Sara Hedenskog påpekar att det är viktigt att tänka på stationen som en pusselbit i utvecklingen av Hammarkullens centrum. Kommunala AB Framtiden och Bostadsbolaget är också i startgroparna att formerar ett arbete kring torget och centrum

– Det känns som att det finns mycket vi kan göra tillsammans vilket är en viktigt utgångspunkt.  

Nu rustas Hammarkullen upp