Arenachefen ser fram emot en konsertsommar

Redan som sex-åring gjorde han sitt första besök på Ullevi. Då som knatte och för fotbollsspel. Nu är arenan – med Got Events åtta andra i Göteborg – Henrik Jutbrings arbetsplats.

  • Publicerad 16:30, 10 apr 2022

De stora, gemensamma upplevelserna är viktiga.

Henrik Jutbring är uppvuxen på Näset i en syskonskara om tre, där han är storebror till Kitty, tre år yngre, och Jonas, hela tolv år yngre.

– Som 12-åring fick jag öva mig på blöjbyten redan då. Jag har en väldigt nära relation till honom och vi har hittat på mycket tillsammans. Jag fick tidigt ett slagsföräldraansvar, säger han, fyrbarnsfar i dag.

Länge var det idrotten som var i fokus för Henrik Jutbring. Först fotboll. Sedan handboll, där han spelade i Heid och Västra Frölunda så högt upp som i division I ett par säsonger. Parat med det var han en kalenderbitare av rang.

– Jag var enormt fotbollsintresserad från 6 år och framåt. Det inföll med Blåvitts framgångar på 80-talet. Med det intresset började jag lyssna på Sportradion, där det ju spelades musik. Bland annat låtar av Beatles.

Blev helt golvad

På högstadiet byttes tabellstudierna allt mer ut mot musikintresset. När han var på en konsert med Göteborgsbandet Lenny Pane, länge ett av världens främsta Beatlesgrupper, blev han förtjust.

– På grund av åldern höll jag på att inte bli insläppt på Jungman Jansson första gången jag skulle höra bandet. Efteråt pratade jag med killarna, för jag hade blivit helt golvad.

Onekligen väckte den då 18-årige Henrik Jutbring både förtroende, för dagen efter ringde bandet upp honom för att fråga om han ville bli deras manager. Det blev ett uppdrag på tio år som tog honom från landsortsspelningar i Sverige till konserter i både Tokyo och Liverpool. Då hade Henrik Jutbring samtidigt läst företagsekonomi på Handelshögskolan i Göteborg och vid millennieskiftet börjat på Göteborg & co där han jobbade med att utveckla musikstaden.

– Det var en speciell epok. En skola för mig, säger han om perioden som omfamnade både nationella och internationella artistbesök parat med mästerskap som EM i friidrott 2006.

– Jag fick själv boka artister och även lära känna branschen. Det arrangemanget vi då gjorde i Frihamnen kan ses som en förlaga till Way out West.

Jo, Henrik Jutbring hade ett finger med i spelet till att den populära festivalen slutligen hamnade i Slottsskogen.

– Jag såg hur banden bokstavligen flög över Göteborg på väg till Øyafestivalen i Oslo, en festival som bokningsbolaget Luger samarbetade med.

Ett besök med bokningsbolaget i Slottsskogen under EM-festen 2006 blev en dörröppnare. Luger blev förtjusta i platsen. Det blev Göteborg istället för Stockholm och i augusti 2007 hölls första Way out West.

– Det var inledningsvis svårt att etablera festivalen och vi möttes av stor skepticism i branschen, minns Henrik Jutbring.

Men i takt med bokningar med toppnamn landade debutåret på 18000 sålda biljetter till festivalen, som nu har ett rekord på 34000 sålda biljetter.

Forskning och utveckling

2009 lämnade Henrik Jutbring evenemangsjobbet för forskning och utveckling inom Göteborg & co. 2012 började han forskarstudier med sikte mot avhandlingen "Social marketing through events" , som avklarades 2017. Den gav i sin tur en ny utmaning med arbetet med hållbarhetsfrågor och innovation inom Göteborgs stad.

Sedan i höstas är han ny chef för evenemang på evenemangs- och arenabolaget Got Event och ser fram bland annat fram emot konserterna på Ullevi.

– De stora, gemensamma upplevelserna är viktiga. De skapar ett socialt kitt, säger han som hoppas kunna väva in hållbarhetsfrågor även i sin nya tjänst.

Henrik Jutbring

Är: 48. Ekonomie doktor (disputerade 2017), har varit arrangör och utvecklare på Göteborg & co. Är nu evenemangschef på Got Event. Blev som 18-åring manager för Beatlesbandet Lenny Pane.

Bor: Tynnered. Uppvuxen i Askim och på Näset.

Familj: Ensamstående. Fyra barn. En son 20, tre döttrar 13 och 12 år.

Fritid: Tränar (Friskis & Svettis och joggning), barnens aktiviteter (fotboll och handboll) och musik.

Aktuell: Som ansvarig för Gotevents arenor i Göteborg och med konsertsommaren på Ullevi som inleds med Summerburst, 3 och 4 juni, och fortsätter med Laleh, 10 juni, Iron Maiden, 22 juli, Rammstein, 28, 29 och 30 juli, Ed Sheeran, 10 och 11 augusti, och Håkan Hellströmkonserterna, 19, 20, 26 och 27 augusti.

Visa merVisa mindre

Henrik Jutbrings Göteborgsfavoriter

Röda sten – Saltholmen

Spårvagn – Färja

Saluhallen – Feskekörka

Way out West – Kulturkalaset

Jungans – Paley

Hisingsbron – Älvsborgsbron

Slottsskogen – Delsjön

Bokmässan –Filmfestivalen

Botaniska – Trädgårdsföreningen

Avenyn – Linnégatan

Visa merVisa mindre

Göteborgsnöje

Musikalartisten som vill värna om miljön

Nöje Anders Wängdahl. Aktuell med singel. Han har precis avslutat sitt engagemang i Göteborgsoperans "Kärlek skonar ingen". Nu är musikalartisten Anders Wängdahl aktuell med sin egen musik. Singeln "The end" beskriver han som en apokalyptisk...fredag 27/5 17:30

Krönikor

Påsken en tradition för göteborgarna

Krönika Tradition. Älskar äggjakt. Göteborgarna älskar påsken och särskilt äggjakten. Andra traditioner som påskeldar är också högst levande i Göteborg med omnejd.lördag 16/4 6:30

Debatt

"Sänk priset på kollektivtrafik – för allas skull"

Debatt Debatt. För dyrt att välja kollektivt fram för bilen. Man får ofta höra att man ska åka buss eller tåg istället för bil, men varför ska man göra det när det nästan kostar lika mycket? Det frågar sig artikelförfattaren.söndag 22/5 11:20