Anmäler miss. Socialtjänsten i Östra Göteborg Ivo-anmäler sig själva för andra gången i år. Foto: Mostphotos (genrebild)

Barn for illa i familjen – skickades hem

Tre barn som riskerade att fara illa i hemmet skickades tillbaka till familjen. Orsaken var en för långsam handläggning av socialtjänsten i Östra Göteborg. Nu anmäler stadsdelen missen.

  • Publicerad 13:38, 10 jun 2020

Det har varit en ansträngd situation under hösten och vintern på enheten.

Det var i december 2019 som socialtjänsten i Östra Göteborg fick in orosanmälningar som ledde till att tre barn i samma familj omhändertogs enligt lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU).

I fall där det handlar om ett omedelbart omhändertagande har handläggarna sju dagar på sig att skicka in handlingar till förvaltningsrätten.

Men den här gången skickades ärendet in en dag för sent och omhändertagandet kunde inte fastställas.

Istället skickades barnen hem till familjen utan att socialtjänsten kunde säkerställa deras trygghet i hemmet. Det meddelar stadsdelen i ett pressmeddelande i samband med en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo).

Anmälningar blev liggande på hög: "Barn for illa"

Andra Ivo-anmälan

Enligt ansvariga beror den allvarliga missen på en för hög arbetsbelastning.

Ing-Marie Larsson, sektorchef för individ- och familjeomsorg SDF Östra Göteborg, konstaterar att det är den andra lex Sarah-anmälan på kort tid för samma enhet inom socialtjänstens barnavård.

– Det har varit en ansträngd situation under hösten och vintern på enheten. Det är svårt att förutse hur många anmälningar eller ansökningar som kommer in till en myndighet. Det är ledningens ansvar att se till att verksamheten har förutsättningar för en kvalitetssäker och rättssäker handläggning och det är detta som har åtgärdats nu, säger hon

Göteborg Direkt har tidigare rapporterat om att 48 anmälningar gällande barn som farit illa blev liggandes utan åtgärd hos socialtjänsten i Östra Göteborg. Sedan situationen uppdagades i januari i år har verksamheten infört eller planerar för åtgärder som ska förhindra att liknande missförhållanden inträffar igen.

Nya siffror: Orosanmälningarna ökar i hela Göteborg

Trafiken – minut för minut

KONSUMENT GÖTEBORG

Vad gäller när flygbolaget ställer in min planerade resa?

Konsument. Måste jag betala ersättning för leveranshinder och hyra, vad är Konsumentverket och vad är konsumentvägledningen egentligen och vad gäller när flygbolaget ställer in min planerade resa? Konsumentrådgivare Cassandra Larsson reder ut. söndag 24/5 12:00

DEBATT

"För oss är det tydligt – välfärden måste sättas först"

Debatt Socialdemokraterna Välfärdsarbetarna utför några av de allra viktigaste arbetsuppgifterna vi har i samhället. De tar hand om våra barn och äldre, vårdar de sjuka och utbildar de unga. torsdag 2/7 10:21

KRÖNIKOR

Fransson: "En historisk höst väntar din lokaltidning"

Krönika Göteborg Direkts chefredaktör Joakim Fransson ser tillbaka på en tuff vår, men blickar samtidigt framåt mot en historisk höst.fredag 3/7 13:10

QUIZ

Quiz: Vad kan du om din snart 400-åriga stad?

Firar 399 år i dag Idag är det ett år kvar till det stora 400-årsjubiléet för vår stad. Men vem grundade då Göteborg? Och hur gammal är egentligen Götaälvbron? I det här quizet kan du utmana dina Göteborgskunskaper.torsdag 4/6 15:11