Göteborg Direkts reporter blev uppringd av en bedragare. Foto: Gabriel Tjulander
Bedragare försökte lura Göteborg Direkts reporter
De senaste veckorna har polisens bedrägerisektion sett en dramatisk ökning av en viss typ av bedrägeri. Någon ringer och utger sig komma från din bank, genom att logga in på ditt bank-id kan bedragaren sedan tömma ditt konto.
- Nyheter
- Publicerad 14:30, 7 nov 2017
Måndagseftermiddag. Jag sitter på jobbet och har precis avslutat en telefonintervju då det ringer på min privata telefon.
– Hej, Adam heter jag och ringer från Nordea. Jag ringer för att kontrollera en transaktion från en utländsk valuta. Det finns en kommande betalning som inte har dragits än på 6200 kronor från i lördags. Stämmer den? Annars har vi möjlighet att avbryta.
– Va? I lördags…utländska valuta? Nej!
Samtidigt som jag pratar kollar jag upp numret som ringer. Det stämmer, det är Nordeas kundtjänstnummer.
– Okej, bra då kommer vi att stoppa den. Men först måste vi kontrollera att du är du. Om du loggar in på ditt bank-id bara och verifierar dig, säger Adam.
Där avbryter jag samtalet. På magkänsla. Jag ringer genast upp Nordeas kundtjänst för att kontrollera om jag verkligen blivit uppringd av dem eller om någon försökt lura mig. Här vill kundtjänstpersonalen att jag legitimerar mig via mobilt bank-id.
Jag får veta att de inte har sökt mig för att kontrollera någon transaktion och att jag gjorde helt rätt som inte godkände något via mitt bank-id. Men hur ska jag veta när bedragarna ringer från ”rätt” telefonnummer?
Nordea gick nyligen ut på sin hemsida där de varnade sina kunder för personer som utgav sig komma från banken.
– Vi för ingen statistik men vi har sett en tendens om att det förekommit mer den senaste tiden, säger Petter Brunnberg, presschef på Nordea.
Enligt polisen bedrägerisektion drabbas flera personer varje dag. Det gäller kunder från olika banker. Vissa har blivit av med summor på över hundratusen kronor.
Men om man som kund blir av med pengar har man ingen självklar rätt till ersättning från banken eftersom man själv har släppt in tjuven.
– Men vi tittar på det från fall till fall, säger Petter Brunnberg.
Hur arbetar ni med det att förhindra att det ska hända?
– Vi har en enhet som jobbar enbart med de här frågorna. Framförallt handlar det om att informera våra kunder om att vara försiktiga. Om man blir utsatt ska man kontakta oss och polisen direkt, säger Petter Brunnberg.