Bedragare lurade äldre man på 100 000 kronor

En man i Hovås blev i förra helgen utsatt för en bedragare som lyckades lura till sig upp mot 100 000 kronor.

  • Publicerad 05:30, 14 nov 2018

Mannen blev under söndagskvällen kontaktad över telefon av en person som påstod sig vara från hans bank.

– Mannen ska ha blivit misstänksam men uppringaren ska enligt mannen ha svarat trovärdigt på kontrollfrågorna.

Bedragaren ska ha påstått att det dragits pengar från mannens konto och att han med sin bankdosa skulle kunna sätta stopp för det.

– På kvällen blir mannen orolig och han får ett sms från sin bank där det stod att han skapat ett nytt konto och anslutit det via Swish till ett nytt nummer, berättar Mika Jornelius vid polisen syd.

Mannen ska ha förlorat upp mot 100 000 kronor.

Enligt Magnus Lindgren, chef på polisens bedrägerisektion är den här typen av brott inte speciellt ovanliga och i jämförelse med förra året ser det betydligt fler i dag.

– Förra året anmäldes det 200 000 bedrägeribrott, i jämförelse med det så är det här inte ett jättevanligt brott men det är ett brott där det är tämligen vanligt att bedragarna får ut ganska mycket ut av det. Det är även mer frekvent än vad det var för ett år sedan, säger Magnus Lindgren.

I det här fallet var det en äldre man som blev utsatt vilket inte heller är ovanligt och det finns en rad anledningar till att bedragarna väljer att ge sig på just äldre personer.

– Dels vet de att äldre har en större respekt för banker och myndigheter men också att man kanske inte hänger med i teknikutvecklingen på samma sätt som den yngre generationen. Man kanske inte använde mobilt bank-id i lika stor utsträckning utan bankdosa och där är det svårare att se vad man godkänner, säger Magnus Lindgren.

Så synar du bluffen

1. När en bank eller en myndighet ringer upp dig så begär de aldrig att du ska legitimera dig med hjälp av vare sig bankdosa eller mobilt bank-id. Detta kan banken dock kräva om du ringer upp dem men aldrig om de ringer upp dig.

2. Med hjälp av teknik kan bedragarna "spoofa" ett telefon nummer eller en mejladress så att det ser ut som att de ringer eller mejlar från exempelvis en bank. Är du tveksam ska du be att få motringa på ett nummer som du själv kan hitta, inte via ett nummer du får från personen du pratar med.

3. Vill din bank spärra en transaktion från ditt konto så behöver de inte ditt bank-id.

– Magnus Lindgren, polisens bedrägerisektion.

Vi är GBG

    Vi är GBG

      Annons

      18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

      Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se