I höstas beslutade en enig trafiknämnd att gå vidare med en rad åtgärder för att reglera användningen av elsparkscyklarna.

Trafikkontoret fick bland annat i uppgift att utreda frågan om ett maxantal och landade på 8 000.

En siffra som Socialdemokraterna inte nöjde sig med utan yrkade på en halvering av det föreslagna maxantalet till 4 000.  

Förslaget klubbades nätt och jämnt igenom efter en omröstning, fem mot fyra.

– Beslutet är en stor vinst för synskadade, äldre, föräldrar med barnvagnar och andra trafikanter som upplever att elsparkcyklar begränsar deras framkomligt, säger Blerta Hoti (S), kommunalråd och ledamot i trafiknämnden.

Hon fortsätter:

– Vi vill ha detta maxtak tills vi har svart på vitt att företagen har skärpt sig gällande bland annat parkeringsproblematiken.

https://www.goteborgdirekt.se/debatt/debatt-stang-inte-ned-elsparkcyklarna-nattetid/repvcc!o1pZkJ9YkvRjZrln35hupQ/

https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/forarna-ryter-till-stoppa-elsparksvansinnet/repujl!gFWKBiHWy6AGF3pGTHqEeA/

"Dåligt belsut"

Toni Orsulic (M), trafiknämndens ordförande håller inte med om att begränsa antalet är rätt väg framåt.

– Jag tycker att det är ett dåligt beslut, vi är inte nöjda. Det försämrar både för bolagen och användarna. Det löser ett problem som inte finns, säger han. 

Han menar att det låga maxtaket ställer till det på flera vis.

– I juni hade vi 9 000 elsparkcyklar. Nu blir marknaden så liten så att det blir svårt för bolagen att ha en fungerande supportfunktion som hanterar parkeringen. Det begränsar dessutom nya bolag att etablera sig. Och det är stor försämring för alla som faktiskt använder dem på rätt sätt.

Samtidigt håller han med om att det finns två stora problem; hur de framförs och hur de parkeras.

– Men kommunen jobbar redan med dessa punkter bland annat med bolagen genom geotaggning för hastighetsbegränsning, som också är en polissak. Vi tittar även på dedikerade parkeringsplatser i centrum.

Hot om totalförbud

Maxantalet på 4 000 elsparkcyklar i Göteborg gäller vår- och sommarsäsongen i år. Ytterligare 400 är tillåtna om en ny aktör etablerar sig. Nästa år kommer ett nytt beslut.

Kvarstår “elsparkcykelkaoset” trots begränsningen står Socialdemokraterna fast vid sitt hot om totalförbud.

– Mitt hot om totalförbud kvarstår om bolagen inte reglerar sig själva, säger Blerta Hoti.