Block för block bygger de kunskap

I Minecraft finns det inget motstånd i att göra fel som i en traditionell mattebok, menar ”spelläraren” Felix Gyllenstig Serrao på Frölundaskolan. Men han tror inte på att lyfta in alla spel som är populära i undervisningen.

  • Publicerad 14:26, 25 aug 2016

Projektorduken rullas ned och eleverna som precis börjat sjuan ber att vi släcker ljuset. Felix Gyllenstig Serrao berättar hur han delade in eleverna i de historiska samhällsklasserna bönder, borgare, präster och adel och att de därefter tillsammans började bygga den 1600-1700-tals stad som de nu visar upp.

– Här är vår bondgård och här har vi odlat, säger Hamdi.

Lano, Suheila, Nohadra och Hamdi visar hur de byggt upp sin bondgård utifrån studier om hur det kunde se ut. Felix flikar in att de först hade byggt en etagevåning och att de därefter fick fundera vidare på hur bönder egentligen hade det under den aktuella tidsperioden.

– Vi är rika bönder, säger Hamdi och visar kvarnarna de byggt istället.

Jalal och Michelle som företräder prästerna visar upp kyrkan de byggt.

– Det som är bra med korset, det kom Michelle på, att det är i 3D, säger Jalal och snurrar runt kyrktornet på skärmen för att visa.

Roligt sammanhang

Felix berättar att en sociokulturell pedagogik handlar om att skapa sammanhang för lärandet. När eleverna bygger i Minecraft blir Minecraft sammanhanget. Det som man lär sig blir roligare eftersom det går att sätta in i den värld man bygger. För att kunna bygga en kyrka från 1600-talet behöver eleverna studera hur en kyrka såg ut och hur den användes under denna tiden.

Fanns tv?

Det väckte också diskussioner om vad som fanns då och vad som finns nu, berättar han.

– Vi har inte hunnit göra klart tv:n säger Hamza när han visar upp slottet som adeln byggt upp. ”Oj förlåt, det fanns ingen tv då” fyller han snabbt i.

Felix Gyllenstig Serrao tycker att det känns som att eleverna tagit med sig kunskaperna på ett helt annat sätt efter att de arbetat parallellt i Minecraft. Eleverna håller med om att de fått en bild av hur det var förr i tiden.

– Jag lärde mig mycket om kyrkan, jag visste inte att jag kunde lära mig så mycket om den, säger Michelle.

”Trodde man var ingenjör”

Även andra kunskaper lyfts fram, som samarbete, kommunikation och kreativitet.

– När man byggde trodde man att man var ingenjör, säger Jalal.

Felix berättar att spel kan skapa en kontext till kunskap men det måste finnas en vetenskaplig grund för lärandet.

– Den hittar jag inte riktigt i Pokémon Go.

Däremot ser han ett värde i att Pokémonjakten är bra för att få elever att röra på sig och fighterna – styrkemätning mellan Pokémons – kan analyseras inom matematikens område. Om eller hur Pokémon Go kan användas i pedagogiskt syfte får framtiden visa men Felix Gyllenstig Serrao är inte rädd för att kombinera spel och skola.

Läs mer: På Felix blogg för föräldrar som vill lära sig mer om vad för barn och ungdomar spelar för spel.

Om Minecraft

Minecraft är ett äventyrsspel och byggspel. Du bestämmer vad du vill bygga och hur du vill göra det.

Hela världen är täckt av gräs eller oceaner och spelet är uppbyggt av block som är en kubikmeter stora. Du kan bygga stora byggnader, gräva och konstruera om världen precis som du vill.

Läget ”Creative” ger obegränsad tillgång till allt material och används för att bygga. Man kan också spela i ”Survival” och ”Hardcore”.

Spelet grundades av de svenska spelutvecklarna Markus Persson och Jens Bergensten.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG