Ny ändhållplats. Västtrafiks kommande förändringar innebär att direktbussen från Backatorp och Åketorp till centrum försvinner. Foto: Mostphotos

Boende i protest mot Västtrafik

Boende i Backa rasar mot Västtrafiks förändring på busstrafiken i området. Direktbussen till centrum försvinner vilket innebär längre restid och fler byten.”Obegripligt i en tid när man vill att fler ställer bilen, säger Ana Magazinius som åker buss dagligen.

  • Publicerad 08:24, 19 aug 2020

Detta tar ifrån oss möjligheten att ta oss runt på ett vettigt och framför allt tryggt sätt.

Ana Magazinius och hundratals andra boende i Backa är upprörda över att direktbussarna till centrum försvinner i december. Foto: Privat

Uppropet – Stoppa försämringarna av busstrafiken i Backa – har i skrivande stund 602 namnunderskrifter.

Anledningen är att busstrafiken mellan Backatorp och Åketorp på Hisingen kommer att förändras i december i år i samband med att Västtrafik går över till Trafikplan 2021.

Det innebär att direktbussarna till centrum försvinner vilket förargar boende i området som får ökad restid och fler byten på vad de anser vara otrygga platser.   

– Dra in bussen känns obegripligt i en tid när man dels försöker att få fler att lämna bilen hemma dels när vi vet att det främst är kvinnor, barn och äldre som åker i kollektivtrafiken. Detta tar ifrån oss möjligheten att ta oss runt på ett effektivt och framför allt tryggt sätt, säger Ana Magazinius som busspendlar till jobbet och på fritiden ofta med barnen

Förändringen handlar om linjerna 18 och 47 som får nya ändhållplatser. Istället ska en ny linje, 44 ersätta och trafikera de indragna hållplatserna vidare ut mot Tuve.

Föräldrarnas ilska: "Barn blir strandsatta"

"Förbättring för vissa och försämring för andra"

Enligt Västtrafik handlar förändringen om att effektivisera resandet i området.

”Utgångspunkten är alltid att förbättra för så många som möjligt och vi måste därför se över vår befintliga trafik för att säkerställa att våra resurser gör så stor nytta som möjligt. Det innebär att vi effektiviserar trafiken och anpassar den efter resebehovet, vilket innebär förbättring av utbudet för vissa och försämring för andra”, skriver Västtrafiks presskommunikatör Ellen Pileblad i ett mejl till Göteborg Direkt.

Men Ana Magazinius och fler med henne är tveksamma till förklaringen. De saknar såväl ett konkret underlag till förändringen som en dialog med Västtrafik.

– Vi är inte oresonliga men skulle gärna vilja framföra våra åsikter och behov för en effektiv busstrafik här. Ett extra byte på ett otryggt ställe blir inte bättre för någon, säger hon och tillägger:

– Många barn tar buss 18 till Backatorpsskolan men sedan kommer det att krävas ett byte för alla som bor ut med linjen för att ta sig till skolan.

Även politikerna i Norra Hisingen är missnöjda med förändringen och har skickat ett brev till Västtrafik:

”[…] Backa är ett expansivt område med över 25 000 boende i området. Att glesa ut trafiken är helt fel väg att gå, vi borde istället föra dialog om utökning och hur vi kopplar ihop alla områden i Norra Hisingen med varandra...”

Sossarnas önskning: Snabblinje till kultur och krogliv

Planerade förändringar i busstrafiken i Backa

Linje 18 – Sträckan kortas från nuvarnade ändhållplatsen Skälltorpsvägen till Körkarlens gata.

Linje 47 – Sträckan kortas från nuvarnade ändhållplats Åketorp (som på vägen passerar Skälltorpsvägen) till Körkarlens gata.

Linje 44 – Ny buss kör mellan Körkarlens gata och Tuve (Hinnebäcksgatan) via Backatorp/Skälltorpsvägen, som ersätter dagens linje 18 och 47 på nämnda sträckor. Linjen kommer att köra med en 30-minuterstrafik måndag till söndag som grund och under rusningstid på vardagar får den 15-minuterstrafik.

Kvällstid, efter klockan 19:00 kör linjen endast mellan Körkarlens gata och Skälltorpsvägen via Backatorp. Idag finns det 10-minuterstrafik i Backatorp under morgonrusningen och 20-minuterstrafik som bas med en förtätning till 15-minuterstrafik under eftermiddagsrusningen.

Källa: Västtrafik

Visa merVisa mindre

Vi är GBG