Foto: Gabriel Tjulander/ Tomas Andersson/ Mostphotos

Britta, 84, i strid med brandskyddsföretag i Göteborg

Kaj Nilssons 84-åriga mamma tackade ja till ett köp av en brandsläckare och en brandfilt över telefon. Artiklar som hon fick förklarat för sig av telefonförsäljaren att hon måste ha enligt en ny lag. Nu måste hon betala 299 kronor i ett år innan hon kan säga upp avtalet.

  • Publicerad 08:00, 30 sep 2019

Den 25 juni i år blev Kaj Nilssons 84-åriga mamma, Britta, i Karlstad uppringd av en telefonförsäljare från Gothia Brandskydd som ville sälja henne en brandsläckare och en brandfilt med anledning av en ny lag. Försäljaren menar att med den nya lagen skulle det vara ett krav att alla har en brandfilt och en brandsläckare i hemmet.

– Han säger att hon kan få köpa brandsläckare och brandfilt för 299 kronor. Hon får ett sms skickat till sig där hon ska trycka ja. Försäljaren säger att hon behöver göra detta för att godkänna att hennes adress stämmer.

Fast i avtal

Försäljaren uppmanar henne att bortse från allt i sms:et som nämner månadsavgift då detta skulle vara felaktigt.

Men genom att godkänna sms:st ingick hon ett avtal om att betala 299 kronor i månaden för artiklarna.

När Göteborg Direkt söker Gothia brandskydd svarar de över mejl.

"Vi har sedan 1 september 2018 infört en säker avtalshantering och skickar därför ut SMS efter ett säljsamtal som kunden kan läsa igenom och svara på i lugn och ro. Det är sedan upp till kunden att faktiskt läsa igenom avtalet innan man godkänner det", skriver Magnus Björkman, verksamhetschef på Incremaent Security Group Gothia AB.

– Enligt avtalet kan vi säga upp det först efter ett år och då måste mamma skicka tillbaka filten och brandsläckaren och den är stor och otymplig, berättar Kaj.

Kaj och hans mamma har kontaktat konsumentverket, KO, för att få hjälp med att ta sig ur avtalet och bestrida fakturorna som en tid efter samtalet med säljaren började landa på hallmattan. Men även de ha gått bet och nu har ärendet gått vidare till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

"Jag kan inte undersöka ärendet i fråga utan kunduppgifter men det känns märkligt att någon skulle godkänna ett skriftligt avtal om det inte stämmer överens med vad man har kommit överens om", skriver Magnus Björkman.

Anmälningar hos konsumentverket

I januari i år berättade KO på sin hemsida om hur ett företag under namnen Usecurity dragit på sig 145 anmälningar. Företaget sålde säkerhetsrelaterade produkter, som nyckelbrickor och ID-skydd, och tjänster till privatpersoner och företag. Enligt KO hade de begått en mängd överträdelser mot marknadsföringslagen när de genom telefonförsäljning sålt artiklar till privatpersoner.

KO har dragit dem inför rätta och kräver att domstolen dömmer dem till att betala marknadsstörningsavgift på 200 000 kronor.

Enligt KO har Gothia Brandskydd fått 21 anmälningar mot sig bara i år och på deras hemsida framgår det att de samarbetar med Usecurity.

"21 anmälningar är givetvis 21 för många och vi arbetar hela tiden för att få ner dem", skriver Magnus Björkman.

Kaj Nilsson har skrivit till Gothia brandskydd och förklarat sin mammas situation men har i skrivandets stund inte fått något svar.

Vi är GBG

    Annons

    18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

    Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se