Konsument. Ett göteborgsbasserat företag har anmälts 160 gånger till Konsumentverket. Foto: Mostphotos

Bytte abonnemang – fick betala 16 000 för krimskrams

Ett företag baserat i Göteborg har anmälts till Konsumentverket efter att ha fakturerat 16 000 för vad kunden uppfattade var gåvor. "Det här låter som ett typexempel av anmälare som kontaktat oss, säger Konsumentverket.

  • Publicerad 11:56, 9 aug 2019

Hela 160 personer har hört av sig till Konsumentverket och uppger att de känner sig lurade av det Göteborgsbaserade företaget Mobile Group.

En av anmälarna beskriver hur han blivit uppringd av företaget och erbjudits en förbättring av sitt mobilabonnemang. Personen tackade ja och signerade med mobilt bank-id. Samtalet avslutades med att försäljaren vill skicka med ett gäng artiklar och tillbehör som den uppringde uppfattade var gåvor. När han senare hämtar ut paketet med saker som skickats till honom visar det sig vara fem hörlurar med sladd, en powerbank och en mindre högtalare.

Sedan får han en faktura på artiklarna, uppdelad på 24 månader där den totala summan landar på 16 199 kronor.

– Det här låter som ett typexempel av de 160 anmälare som kontaktat oss, säger Krister Engström, vägledare på Hallå Konsument. Säljaren påstår kunna erbjuda en bättre abonnemangslösning och skickar med ett gäng gåvor och sedan får personen hem en faktura.

Konsument. Fem hörlurar, en power bank och en högtalare.

Göteborg Direkt har jämfört de artiklar som anmälaren fått skickade till sig med var de kostar på nätet och efter en grov uppskattning landar värdet på omkring 4 000 kronor, alltså inte i närheten av 16 199 kronor.

Utifrån de 160 anmälningar som Konsumentverket tagit emot konstaterar Krister Engström att det här handlar om lurendrejeri. Har har man blivit utsatt för något liknande så finns det sätt att ta sig ur situationen.

– Sedan en tid tillbaka är det krav på att alla köp över telefon måste signeras för att vara giltiga. Därför frågar försäljaren ofta efter bank-id eller skickar ett SMS. Men signeringen måste ske efter att telefonsamtalet är slut för att avtalet ska vara giltigt, säger Krister Engström.

Han hänvisar även till ångerrätten som du alltid har när du handlar på distans.

Göteborg Direkt har upprepade gånger sökt Mobile Group för en kommentar men inte lyckats nå ansvariga.

Trafiken – minut för minut

Annons

18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se