Foto: Mostphotos

Corona: Så gör du om du ångrar semesterresan

Ångrar du din inbokade semesterresa efter coronautbrottet? Eller vill du veta hur du kan vara säker på att bröllopsklänningen kommer i tid? Göteborg Direkts konsumentrådgivare ger dig svaren.

  • Publicerad 10:27, 22 mar 2020

Jag ångrade resan efter corona-utbrott – vad har jag rätt till?

FRÅGA. Jag har köpt en charterresa till Hong Kong med en arrangör som har satt ihop flygresan, boendet och aktiviteter på plats. På grund av coronaviruset vill jag avboka resa och åka någon annanstans. Vad gäller egentligen i min situation?

SVAR. När du som privatperson köper en paketresa av ett företag gäller paketreselagen. Enligt lagen har du alltid rätt att avbeställa en resa innan den har påbörjats. Däremot kan du behöva betala en avgift för att få avbeställa resan.

Huvudregeln är att arrangören har rätt att ta ut en avgift för de kostnader som de haft på grund av din bokning. Däremot har arrangören inte rätt att kräva en avgift om avbeställningen beror på oundvikliga och extraordinära omständigheter på resmålet. Exempelvis att det finns risk för människors hälsa eller utbrott av allvarlig sjukdom som du inte kände till när du bokade resan.

I en sådan situation kan UD:s reserekommendationer spela roll. Från den 17 februari och tills vidare avråder UD från alla resor till Hubei-provinsen. UD avråder också från icke nödvändiga resor till övriga delar av Kina, med undantag för Hongkong och Macao. På www.swedenabroad.se kan du ta del av uppdaterad information om läget i Kina och i andra länder där Sverige har ambassader eller konsulat.

Jag fick fel tv-box av min operatör – vad gör jag?

FRÅGA. Jag har reklamerat min tv-tjänst som jag köper från ett telekomföretag. Innan företaget hjälper mig vidare i ärendet vill de felsöka min tv-box så jag har skickat den till dem.

Nu säger bolaget att tv-boxen tillhör en annan operatör och att de inte kommer att hjälpa mig förrän jag skickar in deras tv-box. Jag försöker förklara att jag har skickat in den box som jag fick av företaget. Jag har aldrig ägt en annan tv-box. Jag har ingen aning hur jag ska gå vidare och ber om hjälp!

SVAR. För att du ska kunna reklamera, det vill säga klaga, på din tv-tjänst måste du kunna bevisa att tv-boxen du har skickat till företaget är samma box som du har mottagit. Har du sparat följesedeln som kom tillsammans med boxen? Har du ringt det andra bolaget för att ta reda på varför du har en tv-box som tillhör dem, trots att du inte är kund där?

Jag rekommenderar dig att samla ihop så mycket information du kan för att ta reda på var boxen från din operatör har tagit vägen. Om du inte kan bevisa att felet beror på företaget kommer du tyvärr inte kunna ställa några fler krav på företaget.

Jag fick min faktura för sent av posten – fick påminnelseavgift

FRÅGA. På grund av försenad postutdelning har jag blivit tvungen att betala en påminnelse- och förseningsavgift för att fakturorna inte har kommit i tid. Måste jag betala extraavgifterna trots att det inte är mitt fel?

SVAR. Ja det måste du. Om det står i ditt avtal med företaget att de tar ut sådana avgifter vid försenad betalning har de rätt att göra det.

Det ligger på ditt ansvar att se till att pengarna finns på företagets konto på förfallodagen. Du har detta ansvar oavsett om du fått en faktura eller inte.

Hur försäkrar jag mig om att bröllopsklänningen kommer?

FRÅGA. Jag har äntligen hittat min drömbröllopsklänning. Trots att säljaren säger att det är lugnt är jag så orolig att klänningen inte kommer att levereras i tid till mitt bröllop. Finns det något sätt att skydda mig mot en försening?

SVAR. När du som privatperson köper en vara av ett företag gäller konsumentköplagen. Du kan aldrig skydda dig från leveransförseningar men enligt lagen har du olika rättigheter om du skulle drabbas av en försening. Däremot kan du, innan du gör ett köp, komma överens med företaget om när leverans och eventuella justeringar av skräddare ska ske. Då bör du också uttryckligen berätta när ditt bröllop är och förtydliga att en förutsättning för köpet är att klänningen och justeringarna kommer att ske i tid.

Sådana diskussioner och löften om leveranstid måste dokumenteras skriftligt för att få tyngdkraft i en eventuell tvist om leveransförsening. Det kan räcka med att dessa tidpunkter skrivs in i din orderbekräftelse eller att de dokumenteras i exempelvis ett mejl.

Om du mot förmodan drabbas av en leveransförsening som innebär att du inte kommer att få klänningen levererad i tid kan du i ett sådant läge häva köpet. Det innebär att du får tillbaka dina pengar så att du kan köpa en klänning någon annanstans. Om det nya köpet blir dyrare kan du, om vissa förutsättning är uppfyllda, kräva ersättning för mellanskillnaden.

Trafiken – minut för minut

DEBATT

"Bryt ihop men se till att gå vidare"

Retorikcoachen om coronapandemin. Alla påverkas vi av den rådande corona-situationen men vissa slår den hårdare mot. Jenny Ralphsson Jernberg vet hur man tar sig genom tuffa motgångar.tisdag 24/3 16:53

QUIZ

QUIZ: Vad betyder nyorden?

35 ord har skapats eller blivit vanligare under 2019 Animoji, deepfake, popcornhjärna och dra åt helvete-kapital är exempel på ord i Språkrådets nyordslista för 2019. Men vet du vad orden betyder?fredag 27/12 11:57