Under corona har Göteborgarnas glassbeteende förändrats. Foto: Most photos

Corona satte göteborgarnas glassvanor ur spel

Sommaren har anlänt och glassuget har vaknat ur sitt ide. Men glassvanorna är inte desamma som innan pandemin. Göteborgs två stora glassföretag berättar om ett nytt glassbeteende som väckts under corona.

  • Publicerad 14:07, 11 jul 2020

Den nya kladdkakeglassen från Triumf glass. Foto: Sould

Skruven från Triumf glass är en favorit hos barnen. Foto: Triumf glass

Corona vänder upp och ner på livet för många och påverkar alla hörn av samhället. Glassindustrin är inget undantag. Nu när årstiden skiftat till glassens högsäsong, kan två göteborgsbaserade glassföretag se tillbaka på förvandlingen av deras försäljning sedan corona slog mot Göteborg.

– Vi var oroliga för hur corona skulle påverka oss, precis som alla andra företag var. Det vi såg tidigt var att vår försäljning på restauranger stendog, säger Katarina Mild, VD och ägare för Lejonet och Björnen.

Även Fredrik Müntzing, försäljningschef och marknadschef för Triumf glass såg hur försäljningen gick ner under april och maj.

– Att Liseberg inte fick öppna gör det tufft också för glassförsäljningen, säger han.

– Vi minskade med 15 procent jämfört med tidigare år. Det är verkligen ovanligt.

Katarina Mild instämmer att inställda sommarattraktioner kommer påverka företaget.

– Vi säljer inte på Liseberg, men att de inte öppnar innebär mycket färre turister som rör sig i området. Man får också tänka på att Gothia Cup och Partille Cup är inställda, där tappar vi många glassugna barn som annars skulle komma till Göteborg, säger hon.

Nätglassen ökar

Den största skillnaden glassföretagen ser i sin försäljning är att köparna förflyttat sig, från kiosker och restauranger till matbutiker och glass på nätet.

– Inne i stan blev ju många människor permitterade och då säljer närliggande caféer inte lika mycket glass då de är beroende av kontorsgästerna. Istället köpte man hem glassen från matbutiken och på webbutiker som mat.se, säger Katarina Mild.

– Det är den största förändringen vi sett. Dagligvaruhandeln ökar och kioskerna minskar. Människor vill inte stanna och äta glassen där man kan trängas utanför kiosken, utan köper hem den istället, säger Fredrik Müntzing.

Varmt väder och "hemester" räddar

När värmen anlände till Göteborg sökte sig allt fler till den svalkande desserten och försäljningen gick upp igen.

– Med solen kommer glassuget. Jag tror man var less på att vara permitterad hemma och sökte sig till de glasskiosker där man kunde ta med sig glassen och sätta sig i en park, för då ökade försäljningen av kulglass, säger Katarina Mild.

– Det känns som att många kommer att stanna hemma på semestern i sommar, det tror vi kan bli positivt. Under cykelsemestern eller campingen slinker det ner en och annan glass, säger Fredrik Müntzing.

Nykomlingar och kioskvältare i sortimentet

Vilken glass är er mest populära och vilken är nykomlingen i sortimentet?

– Sea salted caramel är vår mest populära. Var femte glass vi säljer är den smaken, en riktig kioskvältare. En ny är en vegansk kokosglass med passion- och mangopuré, säger Kataringa Mild, VD och ägare för Lejonet och Björnen.

– Under juni sålde vi mest vår isglass, Skruven. En klar favorit hos barnen. En nykomling är vår kladdkakeglass, den smakar riktigt schysst, säger Fredrik Müntzing, försäljningschef och marknadschef för Triumf glass

Trots att glassbeteendet förändrats i Göteborg fortsätter göteborgarna att älska den iskalla desserten.

– Jag tror att vi måste vara inställda på att så som vi lever i dag kommer vi behöva fortsätta att lära oss att leva. Efter sommaren och in i hösten kommer vi fortsätta sälja glass förstås, men kanske snarare bära hem den, säger Katarina Mild.

Göteborgsnöje

Hon ska få filmfestivalen att flyga utan Draken

Nöje Volontären Mirja Wester blev vd För drygt ett år sedan summerade Göteborgs filmfestival ännu en framgångsrik festival. Nu, 2021, är Mirja Wester redo för en festival med helt nya riktlinjer på grund av pandemin.lördag 16/1 15:00

Upplev filmfestivalen från vardagsrummet

Nyheter Programsläpp. Nu presenteras Göteborgs filmfestivals program. En filmfest på distans med digitala sändningar från premiären 29 januari till avslutningen 8 februari. Men också med möten, intervjuer och musik.tisdag 12/1 15:42

Krönikor

Jernberg: Så ger du kritik på ett smartare sätt

Krönika Retorik Kritik kan både vara svårt att ta emot och att ge. Det här ska du tänka på för att kritiken inte ska landa fel hos mottagaren. söndag 29/11 12:10

Konsumentfrågan

Lämna inte ut ditt bankkort till okänd person

Konsument Konsumentfrågan Hur tidigt måste man anmäla ett fel på julklappen för att få ersättning och är det okej att lämna ut sitt bankkort till ett företag som ber om det? Konsumentrådgivare Cassandra Larsson reder ut. lördag 2/1 15:30

Debatt

Låt allmänheten plantera träd som gåva

Debatt Miljöpartiet Träd är viktiga i många människors liv. Fler träd är också bra för biologisk mångfald och för klimatet.De ger oss skugga, tar hand om regnvatten och lagrar koldioxid. tisdag 5/1 9:57